Nieuwe ontwikkelingen bij 4Kenia en de Kenya Schoo - Reisverslag uit Kwale, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu Nieuwe ontwikkelingen bij 4Kenia en de Kenya Schoo - Reisverslag uit Kwale, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

Nieuwe ontwikkelingen bij 4Kenia en de Kenya Schoo

Door: Annelie

Blijf op de hoogte en volg annelie

25 Maart 2019 | Kenia, Kwale

Zoals jullie op de foto’s kunnen zien wordt er hier momenteel flink gebouwd aan een 2e groot hostel. Het wordt een volledig eco gebouw. Zo wordt het water van de toiletten en douchen via simpel systeem gefilterd en daarna voor de tuin gebruikt. En uiteraard gaat ook dit gebouw geheel op zonnepanelen werken. Het is een prachtig gebouw aan het worden met veel ronde vormen. En het is nodig want er wonen nu noodgedwongen studenten in voormalige klaslokalen waardoor daar weer een tekort aan is.

Maar Marie heeft ook nog grootste plannen voor de toekomst.
Eerst moet de school nog verder groeien naar zo’n 250 of meer leerlingen en self supporting zijn. Dat kan als er voldoende draagkrachtige studenten zijn die het volledige bedrag voor hun opleiding en verblijf kunnen betalen. Tot nu toe is dat altijd het grote probleem geweest. Keniaanse rijke ouders sturen hun kinderen liever naar de Hbo instellingen in de grote steden en scholen in het binnenland zoals in Kwale trekken daardoor veel arme studenten aan.

Sinds dit jaar en o.a. met de bijdrage van het Elde College in Schijndel en de bijdragen van jullie is de school aangesloten bij een Keniaanse organisatie waar onze studenten een studiebeurs kunnen aanvragen. Net als in Nederland betalen ze die na hun opleiding terug waardoor er weer nieuwe studenten van dat geld kunnen studeren.
Een school kan hier pas deelnemen aan dit systeem als het zelf een groot aanvangsbedrag inbrengt. Dat is vanaf januari 2019 gelukt. Weer een stap in de goede richting. Van persoonlijke sponsoring in 2009 (dat veel haken en ogen meebracht) tot dit eerlijke systeem waar iedere student gebruik van kan maken.

Als de school self supporting is en goed draait kan Marie zich gaan richten op biologische landbouw op grote schaal. Want, zo redeneert ze, met homeopathie maak je mensen op een gezonde manier beter, maar met biologische landbouw werk je aan preventie en worden mensen minder ziek van alle pesticiden.

Een begin is al gemaakt met de voorlichting aan boeren die Priscilla (zie vorig verslag) elke paar maanden geeft. Er is veel belangstelling voor want de boeren in de provincie Kwale worstelen met gebrek aan water en andere problemen en zien hun oogsten verbeteren m.b.v. Priscilla’s adviezen.
Marie loopt voorop hier in Kenia met al haar eco plannen. De Keniaanse overheid is helaas nog niet zover en werkt dus vaak tegen. Maar we weten inmiddels wat deze dame het haast onmogelijke al heeft weten te bereiken. Dus dit gaat haar vast ook lukken.

Met pijn in het hart heb ik afscheid genomen van al mijn Keniaanse vrienden.
De laatste avond is er door de homeopathieklas zelfs een afscheidsfeestje voor me georganiseerd. Geweldig, met appelsap, chips en Hollandse kaasblokjes. Daar maak je Nederlandse studenten niet blij meer mee, maar voor studenten hier is dat een echte traktatie. Daarna was er in de grote studiezaal de wekelijkse filmavond. Ann heeft haar verzameling DVD’s meegebracht en die worden via een beamer elke week vertoond. Een groot succes, want er zitten elke vrijdag bijna 100 studenten in de zaal.

Inmiddels ben ik weer thuis, ook weer heerlijk.

Fijn dat jullie me hebben gevolgd en bedankt voor al jullie lieve berichten op deze reiswebsite.

voor meer informatie zie ook:

en de facebook pagina van de school

• 26 Maart 2019 - 19:09

Marjo :

In een woord: fantastisch Annelie!!

• 27 Maart 2019 - 10:26

Leny:

weer een super positieve periode afgesloten hé ? Wat geweldig dat dit allemaal ook door jouw toedoen mogelijk is. Respect van mijn kant voor allemaal in dat mooie land.

annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010