Bijzondere ontmoetingen - Reisverslag uit Kwale, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu Bijzondere ontmoetingen - Reisverslag uit Kwale, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

Bijzondere ontmoetingen

Blijf op de hoogte en volg annelie

17 Maart 2019 | Kenia, Kwale

Ik heb deze keer veel bijzondere mensen ontmoet tijdens mijn verblijf hier. Over enkelen van hen ga ik jullie kort wat vertellen:

Net als afgelopen jaren heb ik weer diverse afgestudeerde studenten ontmoet. Waaronder Abigail, die na eerst 2 jaar zonder salaris in een ziekenhuis in Kinango te hebben gewerkt nu eindelijk een betaalde baan als HIV/aids consulent in Kwale hospital heeft. In Kinango werd haar steeds beloofd dat het geld zou komen, helaas gebeurde dat dus nooit. En dat terwijl ze wel 2 kinderen heeft waar ze voor moet zorgen.

Haar dochter van 11 woont al jaren bij haar moeder in West Kenia. Ook al tijdens haar studie hier in Kwale. Voor ons lijkt dat vreemd, maar hier in Kenia is het heel gebruikelijk dat de kinderen bij de grootmoeder achter blijven. De reden daarvoor is dat kinderopvang onbetaalbaar is en dit daardoor voor jonge vrouwen de enige manier is om een opleiding te volgen of te werken.
Abigails zoontje woont wel bij haar in Kwale. haar zus is overgekomen naar Kwale om op hem te passen en hier een opleiding te gaan volgen.

Afgelopen zaterdag is oud-studente Sarah met haar gezin (man Michael en zoontje Nathan van 3 maanden) op bezoek gekomen. Sarah en haar man zijn een ICT bedrijfje aan het opzetten, daarnaast behandelt ze mensen aan huis met homeopathie.

Wincate kwam met de nu 3-jarige Annelie gezellig op zondag langs. Ze heeft al jaren een baan in een ziekenhuis en heeft het daar erg naar de zin. Annelie is inmiddels een stevige dame, ik kon haar niet meer tillen. Zoals jullie op de foto’s zien heeft ze het niet van een vreemde!

Tegelijk met mij was ook Hanneke Middelhoff hier in Kwale. Hanneke heeft samen met vriendin Mieke (inmiddels helaas overleden) 8 jaar geleden een project in Nyango opgezet in het zeer arme Masai gebied bij de grens van Tanzania. Ze hebben daar klein ziekenhuisje/annex kraamkliniek gebouwd dat ze m.b.v. sponsors en met veel tegenwerking van de overheid in Kenia in bedrijf proberen te houden en uit te bereiden.
Mensen komen van ver gelopen naar het ziekenhuisje, de enige hulppost in de wijde omgeving. Diverse van onze studenten hebben er stage gelopen en ik ben er in voorgaande jaren ook 2x geweest. Bijna 4 uur hobbelen over stoffige zandwegen en in de regentijd is het gebied maanden onbereikbaar.
Zie haar website: https://www.stichtingafyagroup.com/ en mijn verslag van 2013

Ja, en dan was er tegelijk met mij natuurlijk ook Richards 83-jarige moeder die haar zoon na 4 jaar eens kwam bezoeken vanuit Bristol, Engeland. Een kordate, fitte dame die twee van de drie weken samen met mij een appartement deelde.
Jean is gedurende haar werkzame leven headteacher van een primary school in Bristol geweest en het leek me leuk om haar kennis te laten maken met het St.Claires schooltje waar Maria 3 jaar geleden een week heeft lesgegeven (zie ook foto’s en verslag 2016). We werden enthousiast ontvangen en de kinderen zongen Jean zo hard toe dat ze nadien oorpijn had.

Vorige week werd ik samen met Marie, Richard en Jean door de 83-jarige Oostenrijkse Lizzy uitgenodigd voor een etentje.
Lizzy woont prachtig op de rand van een heuvel met uitzicht op Malugangi Elephant Sanctuarium. Een onbevolkt gebied waar de olifanten en andere dieren in de diepte te zien en horen zijn. Ik kreeg er echt een Oud of Africa gevoel.

Zittend aan een prachtig gedekte tafel met heerlijk eten bereid door haar eigen kok. Opgediend door een oude bediende die ons serveerde alsof we koninklijke gasten waren.
We zaten buiten onder de sterrenhemel en zagen heel in de verte de lichtjes van Mombasa en hoorden beneden ons van alles ritselen en bewegen. Daarnaast een heerlijk zwoel windje en boeiende gesprekken. Het was het een magische avond om nooit te vergeten.

Birgit Atzl en Janina Huppertz, twee Duitse homeopaten van de Duitse tak van homeopaten zonder grenzen waren ook een weekend op bezoek bij ons.
Zij hebben jaren geleden een homeopatische kliniek in Lamu op gezet waar ook diverse van onze afgestudeerde homeopaten werken. In 2014 heb ik die kliniek samen met Ann bezocht. (zie het hoofdstuk Lamu in het verslag uit 2014).

Lamu is een eiland net onder de Somalische grens en is net als bijv. Zanzibar en Mombasa voornamelijk islamitisch en een smeltkroes van Arabische, Indiase en Afrikaanse invloeden.
Het was boeiend om de ervaringen van Marie in Kwale te vergelijken met die van hun kliniek in Lamu. Ik heb samen met Ann en Richard een gezellige avond met deze dames doorgebracht.

Ann logeerde afgelopen week bij mij in het appartement, maar ze vertrok elke morgen al om 7u naar afgelegen dorpen in het binnenland samen met de Keniaanse Priscilla.
Priscilla heeft een grote boerderij vlakbij Nairobi en is expert op het gebied van biologische landbouw.

Samen met Ann geeft ze hier twee weken voorlichting en adviezen aan lokale boeren zodat deze op een ecologisch verantwoorde manier hun oogst kunnen vergroten. Gebrek aan water en verkeerde combinaties van gewassen zorgen ervoor dat de gewassen staan te verpieteren op de velden.
Ann komt iedere avond uitgeput thuis, maar Priscilla lijken de lange stoffige reizen en lange dagen niet te deren. Ook weer een bijzondere vrouw met een belangrijke missie.

Hieronder 3 video's:
Een van Jean en de kinderen van St. Claire primary school
Ik leer chapatti's maken bij Abigail
En de kleine Annelie brengt me veilig? naar huis.

• 17 Maart 2019 - 17:58

Maita:

Annelie,

Wat een bijzondere ontmoetingen allemaal weer en erg interessant. Geweldig om met deze mensen ervaringen te delen. Boeiend! Geniet nog van je verblijf en tot snel!

• 18 Maart 2019 - 05:27

Karien:

Heel bijzonder en fijn weer te lezen, goeie reis terug xx

• 18 Maart 2019 - 06:36

Jo:

Wat een mooie ervaringen!!!
    Groetjes

• 18 Maart 2019 - 06:45

Gerda:

Wat een prachtige mensen ontmoet jij daar! En grappige video's. Je doet weer onuitwisbare ervaringen op.

• 18 Maart 2019 - 11:14

Teddy:

dank annelie voor je verslag. mooie video's, vooral de klasfilm. indrukwekkend bez\oek weer voor jou!!

annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010