Studenten in hun stagejaar - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu Studenten in hun stagejaar - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

Studenten in hun stagejaar

Blijf op de hoogte en volg annelie

22 Januari 2013 | Kenia, Mombassa

Sinds dit schooljaar zijn er belangrijke veranderingen in het derde (en hier stage)jaar. Marie heeft het eindelijk voor elkaar gekregen dat de derde jaars studenten niet alleen stage kunnen lopen in de homeopathische buitenklinieken in Mariakani, Nyango en hier in Kwale.
Een groot deel van het stagejaar zullen de studenten ook in 5 regionale ziekenhuizen werken. Hierdoor worden ze nu echt regulier en homeopathisch opgeleid en hebben ze straks na hun afstuderen veel meer mogelijkheden om naast hun homeopathische praktijk, ook in de reguliere klinieken te gaan werken.

En de derde jaars zijn zeer enthousiast over hun stageplaatsen. Dat bleek wel toen ze afgelopen zaterdag een terugkomdag hadden hier in Kwale en enthousiast ervaringen deelden. Na een inleiding door Marie kregen ze een uur lang uitleg van mij over casetaking. In Nederland kijk ik hun eindexamenwerk na (uitwerking van anamnese, analyse en repertorisatie van 8 patienten die ze komend jaar 3x op consult krijgen) ,dat ze daarna mondeling moeten verdedigen voor 2 leden van de Faculthy of Homeopathy die daarvoor in oktober overkomen uit Engeland. Hun diploma is daarna internationaal erkend.

Diverse studenten vertelden vervolgens met humor en enthousiasme over hun ervaringen in de homeopathische klinieken en in de reguliere ziekenhuizen. De ziekenhuizen zelf zijn ook positief verrast over het kennisniveau en de inzet van de studenten. In de eerste twee jaren hebben ze dan ook al veel uren les gekregen in vakken als anatomie , pathologie, nursing skills, public health en zijn allen gecertificeerd om AIDS/HIV testen af te nemen en voorlichting te geven .

Een mooi voorbeeld is Wincate, een door mij gesponsorde studente. Wincate kwam afgelopen weekend gezellig met Ann in mijn appartement logeren en vertelde dat ze in de afgelopen drie maanden al heel veel geleerd heeft. Infusen aanleggen, injecties geven. laboratorium onderzoek (o.a.AIDS/HIV en malaria), wonden verzorgen en hechten en vooral veel bevallingen doen. Ze heeft er zelfs al een paar helemaal zelfstandig mogen doen. Het meemaken van de eerste bevalling was heftig geweest, maar daarna was het voor haar en alle anderen geen probleem om zelfstandig een normale bevalling te doen. Gecompliceerde bevallingen werden doorgestuurd naar het veel grotere Agha Khan Ziekehuis in Mombasa.

Het ziekenhuis waar zij werkt is een particulier ziekenhuis. Er is hier een groot verschil tussen government hospitals en private hospitals. Deze laatste zijn veel duurder, maar hebben dan ook een veel betere service en betere dokters. In de government hospitals liggen de vrouwen die al bevallen zijn samen in een bed met reeds bevallen vrouwen. Daarbij nog 2 pasgeborenen en dat alles in een smal een persoons bed. Veel te weinig personeel zodat de vrouwen vaak aan hun lot worden overgelaten en ze onnodig pijn hebben. Ik heb via Wincate en ook Marie diverse griezelverhalen gehoord.
De babysterfte is hier momenteel 45 op de 1000, waarmee Kenia zeker niet een van de slechtste landen is op dat gebied. Maar ter vergelijking in Nederland is dat 2-3 per 1000.

Het was heel gezellig om mijn 2 Keniaanse dochters (Ann en Wincate)het hele weekend in mijn appartement te logeren te hebben. Als echte jonge meiden waren ze nog tot diep in de nacht met elkaar aan het kletsen en zat ik de volgende ochtend 2 uur te wachten voor het ontbijt omdat de dames uitsliepen. Wincate, wiens moeder kapster is en die altijd met haar bezig is was helemaal weg van mijn haarfohn en is uren bezig geweest met mijn en Ann’s haar. Vervolgens hebben we nog een urenlange wandeling in de brandende zon gemaakt (Ann wilde ons de route van haar autorijexamen laten lopen en vergat even dat een afstand per auto even wat anders is als te voet).

Morgen ga ik met Ruth, de office-manager een van de derde jaar studenten wegbrengen naar Nyango, ver weg via een echte dirtroad diep in het binnenland. Daarover een volgende keer meer.

• 22 Januari 2013 - 11:37

Maïta:

Hallo Annelie,

Wat een mooie foto's weer en een interessant verhaal. Fijn dat het daar met de opleiding zo goed gaat en de leerlingen enthousiast zijn. IK vind die collegezaal erg mooi!

• 22 Januari 2013 - 14:08

Mieke:

Weer een mooi verslag. Groot compliment aan Marie en de meiden!

• 22 Januari 2013 - 15:38

Carla Schoot:

Lieve Annelie, met veel belangstelling en bewondering je laatste verslagen gelezen en foto's bekeken!
    Wat doen jullie toch ongelofelijk goed werk daar.
    Groet, Carla.

• 22 Januari 2013 - 18:37

Chrisjan:

Leuk om een foto van Janice te zien hoe ze er nu uitziet; ze heeft er in ieder geval veel plezier in. Doe haar veel groeten.
    Groetjes Chrisjan

• 22 Januari 2013 - 19:13

Antori:

Zo te zien gaat het heerlijk daar. je kunt je ding doen en je kennis overdragen. Een stapje in de goede richting. Fijn voor de mensen daar om je heen. geniet er van annelie
    antori

• 23 Januari 2013 - 11:00

Teddy:

Geweldig Annelie,
    Je ziet zoveel resultaten van je werk daar. Moet heel stimulerend zijn. GA zo door!

Teddy

annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010