Olifanten, baby party en beach dag - Reisverslag uit Kwale, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu Olifanten, baby party en beach dag - Reisverslag uit Kwale, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

Olifanten, baby party en beach dag

Door: anneliesmits

Blijf op de hoogte en volg annelie

22 Januari 2012 | Kenia, Kwale

Terwijl het buiten stormt en er daardoor van alles uit mijn dak valt en kruipt (naast kakkerlakken en ander kruipende insecten loopt hier ook een kikker in huis en vanochtend lag er een halfdode rat naast mijn voordeur) maak ik een verslag van dit afgelopen weekend.

Omdat ik de baby’s van de teamleden (drie van de docenten hebben het afgelopen half jaar een eerste kind gekregen) wilden bewonderen, heb ik zaterdag een baby-party georganiseerd in mijn appartement. Zoe hielp me door uitnodigingen te maken en de ballonnen mee op te blazen.
Om 13u., na werktijd kwamen de baby’s met hun moeders hier even wat drinken en eten. Ondertussen heb ik van het spul foto’s gemaakt, want een fototoestel heeft hier niemand, dus zijn de dames net als elke moeder blij met mooie foto’s van hun kind. Ik heb er bijna 100 genomen die ochtend.

Rebecca met zoon Steve, Asia met zoon Lewis en Elisabeth met dochter Lidia kwamen samen met hun collega’s Christine en Linet. Brian(onze bibliothekaris) en Saumi (de dagbewaker) en uiteraard Marie met Zo en Nahla kwamen ook nog even langs. En waar ik niet op gerekend had, de oppasmoeders kwamen ook mee. Dus het huisje zat goed vol met moeders en baby’s. Een hele drukte, maar erg gezellig.

Vanochtend (zondag) stonden er vier masai mannen (onze nachtbewakers) in vol ornaat bij Marie op de stoep. Blijkbaar hadden er vannacht 2 olifanten huisgehouden op ons terrein. Hekken waren vertrapt, bomen omgetrokken en er lagen flinke olifanten keutels in de groenten tuin. De askari (onze masai-bewakers) waren er de hele nacht druk mee geweest.

Dit is dus al de tweede keer deze week dat deze olifanten hier de boel komen vernielen. Normaal komen olifanten niet zo dicht bij de mensen. Maar 3 weken geleden blijkt er iemand gedood te zijn door olifanten. Waarop de lokale bevolking uit wraak (hoe kun je zo stom zijn) een olifant heeft gedood. Olifanten zijn slimme dieren met een ijzersterk geheugen. Dus die komen nu de mensen op hun beurt weer lastig vallen.
Vannacht gaan de askari een groot vuur aanleggen om ze weg te houden en Marie gaat nu grote schijnwerpers laten plaatsen om ze af te schrikken.

Vanochtend, zondag om 10 uur zijn Wincate, Caroline en Janice, mijn sponsorstudenten uit het 2e jaar samen met mij en Zoe naar Diani beach naar het strand getogen. Onderweg hebben we Ann, mijn 3e jaars studente opgepikt. Zij werkt in een buitenkliniek in Mariakani.
Het was een heerlijk dagje bij het strand van Forty Thiefs. De meiden waren het water niet uit te slaan en Zoe en ik hebben lekker in de schaduw gelegen.
Vanwege de harde wind vandaag werd er spectaculair gekite-surft (alleen door blanke jongens) en verder zagen we de kamelen met toeristen en de masai met hun verkoopsieraden, af en aan lopen.
Nog lekker gegeten op het strand en om 5 uur per taxi weer terug.

Thuis bleek er weer iets heftigs gebeurd te zijn. Bij onze buren, de middelbare school (kostschool voor 600 weesmeisjes) was het dak van de grote shade (gebouw in het midden) ingestort. Waarschijnlijk door achterstallig onderhoud en de harde wind van vandaag. 7 studenten waren naar het ziekenhuis afgevoerd, waarschijnlijk alleen lichtgewond. Maar het was even overal paniek en alle meisjes natuurlijk heel erg geschrokken. Het is een wonder dat er geen doden of zwaargewonden zijn gevallen, want de balken en het enorme dak moet je niet op je hoofd krijgen.
Morgen alweer de laatste echte werkweek voor mij. Dat wordt nog even stevig doorwerken.

• 22 Januari 2012 - 20:14

Maria:

Annelie,
    Wat ben je goed bezig in Kenia leuke verhalen veel sterke te daar

1 week les geven zit er op Curacao, leuk maar pittig

Lieve Groet van mij
    Maria

• 22 Januari 2012 - 21:20

Mieke:

Hoi Annelie,

Wel een heftige ervaring daar zeg. Hopelijk helpen de lampen om de olifanten af te schrikken. De kakkerlakken en ander ongedierte moet je maar voor lief nemen. Wat gaat de tijd snel. Nu al jouw laatste week werken en dan nog een week rustig aan.
    Groetjes aan Abigael
    liefs Mieke

• 22 Januari 2012 - 21:40

Carla Schoot:

Vanaf donderdagmiddag niet mijn (werk) mail gelezen en lees nu 3 uitgebreide verslagen van je.
    Het is zo indrukwekkend om je te volgen. Wat een wereld van verschil met ons luxe kikkerlandje.
    Groet, Carla.

• 22 Januari 2012 - 21:59

Hanneke:

Zo lieve Annelie, dan heb jij ook nu een echte baby-party gehad. Wat een verhaal over die olifanten en de mensen. Inderdaad hoe kun je uit de groep olifanten er een doden. Heel veel sterkte komende werkweek en dan vakantie "vieren"met je vriendin. gr

• 23 Januari 2012 - 07:30

Mieke:

Never a dull moment zo te lezen. De meiden hebben genoten, dat is wel duidelijk! Sterkte met de laatste week lesgeven. Voorbereidingen voor mijn reis in volle gang! Groetjes, Mieke

• 23 Januari 2012 - 14:25

Frank En Wilhelmien:

Geweldig wat je daar allemaal doet Annelie, ik lees vol bewondering je ervaringen. Wel spannend af en toe zo met die olifanten. En wat te denken van het instorten van het dak! Dan dringt het weer eens extra tot je door hoe luxe wij het hier allemaal hebben. Uit je verhalen op te maken geniet je met volle teugen en vliegt de tijd voor je voorbij. Toch willen wij je nog een hele fijne tijd toewensen daar en zien je daarna graag weer terug in Nederland.
    Hartelijke groeten en een kus van

Wilhelmien en Frank

• 23 Januari 2012 - 16:15

Karien:

Er gebeuren deze reis wel heel veel heftige dingen, bijzondere ervaringen allemaal, arm van buiten, rijk van binnen.
    liefs en bedankt voor de mooie fotoos, wat een mooie mensen.
    Liefs XXXXXXXXXxxx en OOOOOOOOO Karien

• 23 Januari 2012 - 21:53

Lioni:

Hallo Annelie,

Hier de derde poging om een reactie te plaatsen. Het lukte tot 2 x toe niet.
    Wat is het toch fijn dat je ons allemaal zo op de hoogte houdt wat er allemaal gebeurt.
    Die meiden genieten enorm zie je aan de foto's. Maar jij zelf ook als ik jou op foto's zie.
    Fantastisch wat je allemaal doet, maar je beleeft ook van alles.
    Hopelijk blijven de olifanten nu weg. Dat is toch erger dan een dode rat of kakkerlak.
    Gelukkig ben je niet flauw en maak jij daar geen pubt van.
    Geniet nog van je laatste werkweek en ook van het feit dat je toch het nodige hebt bereikt de afgelopen twee jaar.

Liefs, Lioni

• 24 Januari 2012 - 07:36

Cocky:

Dag Annelie,

wat onzettend boeiend om te lezen hoe je daar aan het werk bent en hoe het leven daar verloopt. Wat gebeurt er veel in een paar weken tijd.......
    En wat maak je veel mee zowel in je werk als in je appartement, maar ook op het terrein, waar zelfs olifanten 's nachts binnen dringen.
    Geniet nog daar en ook van de daaropvolgende vakantie met je vriendin.

Lieve groet, Cocky

annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010