Op bezoek bij collega’s en oud-studenten - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu Op bezoek bij collega’s en oud-studenten - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij collega’s en oud-studenten

Door: Annelie

Blijf op de hoogte en volg annelie

16 Februari 2018 | Kenia, Mombassa


Kenianen zijn heel gastvrij en vinden het geweldig als je bij ze thuis op bezoek komt. En dan staat er altijd eten voor je klaar, meestal chapatti’s (soort pannenkoek) met bonen.

Zo heb ik hier al jaren mijn vaste taxichauffeur Mr. Mantano. Het is uitgesloten dat ik zonder een bezoek aan hem en zijn gezin weer naar Nederland ga. En elk jaar heeft hij een nieuwe kamer aan zijn huis bijgebouwd en is er weer een kind bijgekomen. Inmiddels heeft hij er 5 en daar blijft het bij beweert hij. Ben benieuwd als ik over 1 of 2 jaar hier terugben.
Ook nu was het ritueel, cadeautjes uitdelen aan zijn vrouw en kinderen en vervolgens aan een bord bruine bonen met chapatti. Gelukkig was het nu niet om 9 uur in de ochtend zoals 2 jaar geleden en zat ik nu niet alleen met Maria te eten terwijl de rest van het gezin zat toe te kijken.

Ook bij de collega-docenten, Asia, Rebecca en Elisabeth was ik afgelopen week op bezoek en ook daar kreeg ik in elk huis een bord bruine bonen voorgezet. In Nederland eet ik die zelden, dus ik heb nu weer voor een heel jaar bruine bonen gegeten.

Een huis is hier meestal een kamer met lemen vloer, posters met psalmen aan de muur, een groot kamervullend bankstel en een kast. In een hoek van de kamer is de keuken met een grote ton met water (om te koken en voor de afwas) en een brander om op houtskool te koken. Achter een gordijn is dan een bed, waar iedereen samen op ligt. Voor je binnengaat, gaan alle schoenen uit; binnen is het meestal flink donker met maar een of twee kleine raampjes.

Oud-studente en nu collega Ann woont in een groter huis met een terrasje en 2 slaapkamers, daar heb ik de afgelopen weekenden gezellig doorgebracht.
Samen shoppen in Kwale town (in mijn ogen slechts een dorpje) bij de kraampjes en samen koken, bijkletsen en TV kijken. Helaas zijn alle uitzendingen hier in het Swahili en worden er vooral veel gospelmuziek en soaps uitgezonden.

Afgelopen zondag ben ik samen met Ann op bezoek geweest in Mombasa bij oud-studente Wincate. Haar dochtertje Annelie is 2 jaar geleden tijdens mijn verblijf hier geboren en die moest ik natuurlijk zeker bezoeken. Sarah, die haar zondagen net als de meeste Kenianen in de kerk doorbrengt met zang,dans en gebed kwam tussendoor ook even naar Wincate om me te begroeten.

Andere oud-studenten heb ik deze keer niet ontmoet, maar ik heb wel informatie over ze:
Simon is nu de grote man geworden in de homeopathische kliniek van Jeremy Sherr in Moshi Tanzania. Hij runt die kliniek momenteel in afwezigheid van Jeremy.
Monica werkt nog in de zaak van haar vader en Caroline in een hotel in Mombasa.
Janice werkt nog steeds als homeopaat in de kliniek in Nairobi en Abigail in Kinango. Zij komt morgen een nachtje hier in mijn appartement logeren.

Tot zover dit verslag. Morgen weer vroeg op voor opnieuw een mobiele kliniek in het binnenland, dus zo direct op tijd naar bed onder mijn klamboe. Die is wel nodig hier, want ik slaap zonder airco en er zijn hier veel muggen en ander vliegend en kruipend gespuis. Die heb ik liever niet in mijn bed.

Overigens iedereen heel erg bedankt voor de leuke reacties op mijn verslagen en foto’s. Heel fijn dat jullie hier zo met me meeleven !




  • 16 Februari 2018 - 10:03

    Hanneke:

    Lieve Annelie, wat bijzonder om je naamgenoten weer te zien. Fijn ook dat je ziet dat er economische groei is gezien de taxichauffeur kamers kan aanbouwen. Nu nog even en dan vlieg je weer terug naar Nederland. Een warm afscheid van jouw Keniaanse dierbaren en een goede thuisvlucht. Lieve groet, Hanneke

  • 16 Februari 2018 - 11:50

    Marianne Gans:

    Lieve Annelie, het is een zo totaal andere wereld, maar wel heel warm! Mooi dat je dat met ons deelt. Wat zijn wij dan in vergelijking onnoemelijk rijk met al onze luxe en comfort.

  • 16 Februari 2018 - 14:01

    Corrie:

    wat een warme band heb je opgebouwd met veel prachtige mensen. Mooie foto's ook. Veel plezier en succes met weer afscheid nemen. (Worden daar geen olympische spelen uitgezonden?)

  • 16 Februari 2018 - 15:36

    Wim Rutten:

    wat een prachtige foto's weer Annelie. Geniet nog maar even.

  • 16 Februari 2018 - 15:39

    Germen En Janny :

    Je bent weer volop bezig. Wel bijzonder hoor! Groetjes.

  • 16 Februari 2018 - 20:13

    Don Wercekker:

    Klasse Annelie en mooi die band met je lokale team en hun gezinnen. Zij zijn gezegend met weinig en wij niet altijd tevreden met al onze zegeningen. Mooi weer met beide benen dankbaar op de grond dankzij jouw rondje Kenia. Behouden reis naar het land van melk en honing, Nederland.
    Groet, Don

  • 16 Februari 2018 - 20:17

    Nelly:

    Fijn, dat je de hele kring weer hebt gezien en wat doen deze verplegers en verpleegsters het allemaal goed voor zich zelf en voor de mensen in hun land. Petje af. Prachtige foto's!!

  • 17 Februari 2018 - 00:43

    Lioni:

    Hallo Annelie,

    Wat heb je al weer veel mee gemaakt de afgelopen weken.
    Bijzonder om met de mobiele bus naar diverse plekken te gaan en daar dan een hele dag non-stop bezig te zijn en snel een diagnose te moeten maken. Heel anders dan thuis.
    Alles ziet er prachtig uit op het terrein zelf, een heel goed en mooi project dat Marie 10 jaar geleden gestart is!
    Leuk om weer de diverse vriendinnen van je op foto's te zien waar je allemaal een fijne band mee hebt opgebouwd.
    Kleine "Annelie" is ook een schatje om te zien.
    Ik wens je nog mooie laatste dagen toe en we zien elkaar weer ergens in Berlicum.

    Groetjes, Lioni

  • 17 Februari 2018 - 11:23

    Leny:

    Petje af voor al jouw mooie werk daar. Fijn om deze mensen tot je vrienden te mogen noemen.
    Goede reis terug naar huis en tot ziens. Geniet er nog even van!!!! groetjes

    Leny.

  • 17 Februari 2018 - 13:25

    Mieke:

    Wederom mooi verslag en leuke foto’s. Erg bijzonder om door de jaren heen nog steeds contact met zoveel oud-studenten te hebben! Groet en goede reis terug straks! Mieke

  • 18 Februari 2018 - 16:51

    Karin :

    Hallo Annelie,

    Wat een mooie verslagen en foto's heb je weer gemaakt, heel leuk om te lezen. Het beginnen ook voor mij bekende gezichten te worden
    Kleine Annelie is toch ook een dotje om te zien. Geniet nog van je laatste dagen daar, en dan een goed terugreis naar Nederland.
    Tot gauw.
    Groetjes

    Karin

  • 19 Februari 2018 - 10:43

    Gerda:

    Hoi Annelie, je verhalen lezen als een roman. Alleen is het ‘waar gebeurd’ en beschrijf je een leven wat we ons hier bijna niet kunnen voorstellen. Ik bewonder je energie en heb groot respect voor je inspanningen. Lieve groet en take care! Gerda

  • 19 Februari 2018 - 11:53

    Kate Van Der Aa:

    Hallo Annelie,
    Weer veel nieuws in je laatste bericht,
    Leuke foto met de Babie Annelie,!
    Je hebt dus geschiedenis geschreven in Kenya,
    Wens je nog een goed verblijf ,tot je terug reis !
    Vele groeten,
    tante Kate,

  • 19 Februari 2018 - 19:04

    Jo:

    wat een ervaringen!
    Geweldig zo'n mooi verhaal met prachtige foto's.
    groetjes jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

2018 Voor de zesde keer naar Kwale, Kenia

25 januari 2018 vertrek ik voor de zesde keer naar Kenia om daar 4 weken te gaan werken bij de Kenya School for Integrated Medicine.

De school werd in 2007 opgericht door de Nederlandse Marie Magré . Aanvankelijk uitsluitend voor kansarme jonge mensen die een 3-jarige interne opleiding in reguliere geneeskunde en homeopathie werd aangeboden.

Inmiddels is de school enorm gegroeid en biedt ze ook andere opleidingen aan zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine.

Waarschijnlijk gaat mijn werk daar bestaan uit een combinatie van lesgeven aan diverse opleidingen, het docententeam bijscholen, werken in de (veelal mobiele) homeopathische klinieken etc. Het worden vast weer uitdagende en boeiende weken.

Donderdagavond vertrek ik naar Mombasa en daarna volgt nog een rit van ruim 2 uur naar Kwale , een klein provinciestadje in het binnenland van Kenia.
Ik kijk er naar uit om in Kwale de oprichter en directrice van de school Marie en haar dochters Zoë en Nahla terug te zien en alle collega’s en stafleden van het team. Sinds september is ook Ann Soita goede vriendin en oud-studente van de school mijn collega in Kwale. Ze is daar docente en office-manager . We kennen elkaar al 9 jaar en ik vind het geweldig dat ze na de 4 jarige opleiding in Kwale is doorgegaan aan de universiteit van Mombasa en nu recent is afgestudeerd als Public Health Officer. Zie de reisboeken van de afgelopen 5 reizen om het hele verhaal van Ann te kunnen volgen.

Er is weer veel gebeurd op de school sinds ik in februari 2016 van iedereen afscheid nam. Via de facebook pagina’s en persoonlijke contacten ben ik op de hoogte gehouden. Maar het zal geweldig zijn om het nu allemaal weer met eigen ogen te zien.

De komende 4 weken kunnen jullie hier allemaal over lezen. Leuk als jullie me weer gaan volgen.

Kijk voor meer informatie, foto’s en interessante video’s op :

https://www.facebook.com/kenyaschoolforintegratedmedicine
en https://www.facebook.com/4kenyatrust/timeline

En naar mijn voorgaande 5 reis dagboeken op deze website. Klik daarvoor op de balk hierboven.

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2018

Nog meer mobiele klinieken en afscheid

20 Februari 2018

Ann en het Community Health Project

16 Februari 2018

Op bezoek bij collega’s en oud-studenten

12 Februari 2018

Leerlingen Elde College steunen studenten 4Kenia

07 Februari 2018

School en campus
annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 88505

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 28 Maart 2019

2019 Opnieuw naar Kwale, Kenia

25 Januari 2018 - 28 Februari 2018

2018 Voor de zesde keer naar Kwale, Kenia

09 Januari 2016 - 15 Februari 2016

2016 Voor de vijfde keer naar Kwale, Kenia

17 Januari 2014 - 22 Februari 2014

2014, voor de vierde keer naar het project 4Kenia

04 Januari 2013 - 10 Februari 2013

Derde reis naar Kwale, project 4Kenia

08 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Terug naar Kwale, werken bij project 4Kenia

29 Oktober 2010 - 12 December 2010

Werken in Kwale bij het project 4 Kenia

Landen bezocht: