De eerste week - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: annelie

Blijf op de hoogte en volg annelie

21 Januari 2016 | Kenia, Mombassa

Beste vrienden en familie,

Eindelijk een bericht uit Kenia, terwijl ik hier al bijna een week ben. De reden van deze vertraging is dat ik enerzijds druk ben met mijn werk hier en anderzijds geen of heel gebrekkig internet heb. Een bericht op deze website zetten schiet er dan bij in. Aangezien ik ook veel mails van mijn patiënten in Nederland krijg en werk gaat nu eenmaal voor.
Heb daardoor ook nog niet kunnen skypen met mijn kleinzoon Luuk. Zon hele maand weg valt niet mee als kersverse Oma.

Maar het gaat hier in Kwale allemaal prima. Ik werd vrijdagochtend na een lange reis verwelkomd door Ann en Wincate. Geweldig om deze 2 meiden na 2 jaar terug te zien. Wincate hoogzwanger en Ann zag er ook prima uit. Ik moest al na een uur afscheid van ze nemen om met taxi Evans via de beruchte ferry in Mombasa door te reizen naar Kwale.
Ook daar door iedereen hartelijk begroet en cadeaux uitgedeeld.

Het is momenteel druk met bezoekers hier. Marie’s ouders zijn hier een maand en haar oom en tante (84 en 81 ) waren hier ook 2 weken (en inmiddels weer in Nederland). Verder zit in het appartement naast me Richard Pitt, homeopaat uit Engeland, maar al jaren zwervend van India via Californië (waar hij o.a. hoofd van de academie voor homeopathie was) naar diverse Afrikaanse landen. Hij is hier al jaren net als ik regelmatige gast, maar is nu voor een langere tijd verbonden aan de Kenya School for Intergrated Medicine als medical director.

Sinds de school door de EU wordt gesponsord zijn er vele veranderingen. Ik heb daar al over geschreven in mijn eerste verslag (voor mijn vertrek). Door deze sponsoring kon Marie diverse hoog gekwalificeerde medewerkers aannemen en heeft de school veranderingen doorgemaakt.

Wat is gebleven zijn de studenten. Deels volgen zijn studies als Community Health, Aids/HIV consulent, Nursery and Diëtiek, maar ook nog steeds de 3–jarige opleiding Homeopathie. Verschillende studies zijn door of na elkaar te volgen waardoor onze studenten Homeopathie breder kunnen worden opgeleid.

Mijn taak hier bestaat uit lesgeven in de homeopathische vakken in alle disciplines en klassen en samen met Richard lesgeven in de homeopathie aan het medisch personeel van diverse regionale ziekenhuizen.

Zo ben ik vandaag naar Msambeni Hospital geweest. Ruim 2 uur rijden vanaf Kwale. We hebben er een presentatie gegeven over de post-graduate course in de hoop dat veel mensen die de komende maanden willen gaan volgen. Er zijn al diverse cursussen geweest in Kwale town, Kinango, en Ukunda. De opleiding wordt afgesloten met een examen en certificaat van de Faculty of Homeopathy Engeland

Daarnaast ben ik veel uren bezig met het reorganiseren van onze medische en homeopathische bibliotheek.
Dat laatste is een stoffige, maar nuttige klus die alleen gedaan kan worden door iemand die bekend is met homeopathische boeken. Diverse boeken zijn compleet opgegeten door insekten, en muizen. Ik kom dus van alles tegen tussen de boeken, spinnen, wormen, kevers, kakkerlakken, muizenkeutels en zelfs een compleet wespennest (zie foto’s)

Alles wordt nu grondig schoongemaakt, opnieuw gelabeld en gekaft en geordend teruggezet. Deze school heeft daardoor straks de grootste homeopathische bibliotheek in Afrika. Alle boeken meegebracht vanuit Europa en Amerika door bezoekende gasten. Ik heb deze keer ook alweer 20 kg meegesjouwd en Maria die over 2 weken hier komt nog eens 15 kg.

Inmiddels heb ik ook alweer veel bekenden uit vorige jaren ontmoet. Ben zaterdag door de bush naar Purity gelopen om te zien hoe het met haar kinderen Congo en Saudi is. Had cadeaux bij me waarvan enkele foto’s. Althans ik hoop dat ik enkele foto’s kan toevoegen met deze slechtwerkende email.

Verder is Abigail op bezoek geweest zondag. Ze werkt nog steeds in een ziekenhuis in Kinango en moest voor dit bezoek 2 uur hobbelen met een lokale bus over de zandwegen door het Shimba Hills National Park.

Komend weekend ga ik bij Ann logeren in Mombasa. Ann is aan het organiseren dat er zondag diverse oud studenten komen. Een soort reünie dus. Ben benieuwd wie ik dan allemaal ga zien. Jullie horen daar nog over.

Van Simon kreeg ik bericht uit Tanzania dat hij niet naar Kwale kan komen omdat hij druk is met het opzetten van zijn eigen kliniek in Dar es Salaam (de hoofdstad) samen met een bevriend arts. Het gaat dus erg goed met hem en ik blijf contact met hem houden.
Voor alle sponsors van Simon een kort stukje uit zijn laatste sms: I miss you very much and all I do, it is because you gave me the opportunity and hope about my future, thanks, Simon.

Veel groeten allemaal in het koude en witte Nederland. Hier is het ruim 30 graden warmer. Ik zit hier dus nog in een zomerjurkje om 10u ’s avonds.




  • 21 Januari 2016 - 14:08

    Hanneke Middelhoff:

    Hoi Annelie,

    Leuk je belevenissen weer te lezen. Kom eraan op 12 februari! Kunnen we elkaar eindelijk eens in levende lijve ontmoeten...

    Succes en groetjes,

    Hanneke

  • 21 Januari 2016 - 14:19

    Femke:

    He Annelie (oma ;-)),
    Wat leuk om een bericht van je te lezen en te horen dat alles goed gaat!! Lekker genieten van het mooie weer daar. Luuk mist jou ook hoor, een maand is lang maar vliegt ook zo voorbij. geniet ervan daar en tot snel.
    Liefs Bram, Femke en Luuk

  • 21 Januari 2016 - 14:55

    Carla:

    Hoi Annelie, fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat en je weer zoveel dierbaren hebt ontmoet. Helaas is er nog maar een foto 'aangekomen'. Veel groeten en geniet ervan, Carla.

  • 21 Januari 2016 - 15:01

    Jo:

    Wat je daar doet..geweldig!!!
    Fijn van jou ervaringen te horen
    Jo

  • 21 Januari 2016 - 15:32

    Wim:

    het gaat maar door daar he. Fantastisch al die mensen weer te ontmoeten. Geniet!

  • 21 Januari 2016 - 15:44

    Cecile Potjes:

    Ha Annelie,
    Wat een belevenissen weer in dat warme mooie land. Leuke foto's. Ik herken weer mensen van je vorige verblijf. Heel veel succes.... een goed begin is het halve werk, heerlijk om je weer te kunnen volgen,
    liefs,
    Cecile

  • 21 Januari 2016 - 16:49

    Mieke:

    Verslag en foto's ontvangen. Meid wat is er daar veel ten goede veranderd sinds ik er was! Geweldig!
    Succes met al je bezigheden daar en lieve groetjes voor Marie, Purity enz.
    Mieke

  • 21 Januari 2016 - 17:01

    Lidy Joseph:

    Hoi Annelie

    Wat leuk om jouw goede werk te kunnen volgen,boeiend en mooi om
    Zo veel taken tegelijk te doen en ook nog te genieten!!!

    Liefs,Lidy

  • 21 Januari 2016 - 17:04

    Chrisjan:

    Klinkt allemaal weer goed Annelie. Veel plezier en succes daar verder. En als je haar tegenkomt of iemand die haar binnenkort ziet doe (laat) veel groeten (doen) van mij aan Janice.
    veel liefs van de je volgende broer Chrisjan

  • 21 Januari 2016 - 20:18

    Marjo:

    Ha Annelie zo te lezen en te zien ben je weer helemaal thuis gekomen daar en weer volop aan het werk :-) Fijne weken en veel plezier daar! XX Marjo

  • 21 Januari 2016 - 22:59

    Gerda:

    Annelie, ik ben werkelijk sprakeloos en vol bewondering voor wat jij allemaal doet! Pas ook goed op jezelf. Groetjes, Gerda

  • 22 Januari 2016 - 00:16

    Lioni:

    Hallo Annelie,

    Mooi om weer te lezen hoe je in Kwale bezig bent.
    Wat een toestand met al die boeken met de diverse beesten!
    Leuk om de bekende meisjes weer op foto's te zien.
    Veel succes de overige weken en ik hoop dat je ook wel geniet!

    Groetjes, Lioni

  • 22 Januari 2016 - 10:39

    Iris:

    Hallo Annelie,

    Leuk om je eerste reisverslag weer te lezen! Fijn ook om te weten dat je weer goed aangekomen bent!
    Want die wegen in Kenya ..... en de goede drivers .... rond scheurend ...
    Heel veel plezier met lezen geven, alles weer een beetje organiseren en genietse van het heerlijke zonnetje :)
    Als ik het zo lees, zou ik ook willen komen!

    Groetjes, Iris

  • 22 Januari 2016 - 10:52

    Riet:

    ,Hoi Annelie,

    Fijn dat je tijd hebt gevonden om zo'n verslag te maken.Mooie foto's ook.
    Je hebt het al weer best druk merk ik.
    Heel veel succes en geniet ook van al je vrienden die je daar hebt.

    Groetjes,Riet

  • 22 Januari 2016 - 15:24

    Kate Van Der Aa:

    Hallo Annelie,
    Blij met je bericht,het duurde lang deze keer maar zie dat de verbinding moeilijk was
    je bent weer heel actief bezig,herken dat ongedierte nogwel!
    wat ziet het er prachtig uit in Kwale, je inspanning is niet voor niets geweest,
    veel succes met je verdere verblijf in Kenya,
    hartelijke groet
    Tante Kate

  • 22 Januari 2016 - 17:28

    Frans En Corrie:

    een actief verslag, je zit er gelijk weer midden in! Veel plezier en succes!

  • 23 Januari 2016 - 12:22

    Merel:

    Hey Annelie,
    Wat een mooie foto's! Het ziet er allemaal zo ontzettend verzorgd uit. Fijn dat je goed bent aangekomen en iedereen weer ontmoet. Over die boeken: zou het helpen om ze te besprenkelen met Tea-Tree olie? Daar houden de meeste insecten niet van, en volgens mij zijn muizen er ook niet zo dol op...
    Heel veel groetjes,
    Merel

  • 23 Januari 2016 - 15:56

    Marijon Oversier:

    Hallo Annelie

    Wat fijn om zo,n pracht verslag van jou te mogen lezen.
    Je bent daar niet voor niets...
    Wat een werk zo met het ordenen van al die boeken .
    Ook weer geheel iets anders dan alleen patiënten en leerstof over te brengen.

    Het is mistig vandaag en cool...
    Graadje of 6..

    Nee... zomerjurkjes hangen hier in de etalage... maar tot nu toe geeft dat
    alleen maar rillingen..
    Geniet jij er maar lekker van ... Annelie..

    Ik ga 3 februari naar Javea- zus Trudy en zwager Gijs.
    Het is daar ook mooi weer.. Voorjaarsweer ...
    Ook geen zomerjurkjes dus...

    Lieve groet van he oud- vriendinnetje en...tot mails ..
    Kusss❤️

  • 24 Januari 2016 - 23:57

    Mieke:

    Hoi Annelie, Kom nu pas toe aan het bekijken van jouw verslag. Apart om alles weer vanuit de verte te zien. Van Abigael heb ik via Facebook al een reactie gehad en ze vond het fijn jou te zien etc. Het blijft een hectisch gebeuren in Kwale maar wel mooi om te zien dat en grote ontwikkelingen plaatsvinden. Marie zal dan ook heel veel meisjes en jongens een betere toekomst kunnen geven. Heel veel groetjes ook aan Marie en de kindjes. P.s. Luuk herinnert zich jou straks vast wel al zal hij flink gegroeid zijn in een maand.

  • 25 Januari 2016 - 23:20

    Karien:

    Heel fijn om te lezen dat het je weer goed gaat, en fijn dat je kunt skypen met luukje xxx

  • 26 Januari 2016 - 20:10

    Els:

    Annelie,
    Goed te lezen dat je weer helemaal op je plaats bent.
    Succes en ook plezier met de mensen om je heen.
    Groet Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

2016 Voor de vijfde keer naar Kwale, Kenia

In januari vertrek ik voor de 5e keer naar Kwale, Kenia. Net als de voorgaande jaren ga ik daar vrijwilligerswerk doen bij de Kenya School for Integrated Medicine.

De school werd in 2007 opgericht door de Nederlandse Marie Magré . Aanvankelijk uitsluitend voor kansarme jonge mensen die een 3-jarige interne opleiding in reguliere geneeskunde en homeopathie werd aangeboden.

Inmiddels is de school enorm gegroeid en biedt ze ook andere opleidingen aan zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine.

Waarschijnlijk gaat mijn werk daar bestaan uit een combinatie van lesgeven aan diverse opleidingen, het docententeam bijscholen, werken in de (veelal mobiele) homeopathische klinieken etc. Het worden vast weer uitdagende en boeiende weken.

Donderdagavond vertrek ik naar Mombasa en hoop daar op vrijdagochtend op het vliegveld begroet te worden door Ann en Wincate, beide door mij gesponsorde en nu afgestudeerde homeopaten.

Ik kijk er ook naar uit om in Kwale Marie en haar dochters Zoë en Nahla terug te zien en Purity en alle andere collega’s en stafleden van het team. En de door velen van jullie gesponsorde (oud) studenten Monica, Simon, Gladys, Abigail, Joel e.a.

Er is heel veel gebeurd sinds ik in februari 2014 van iedereen afscheid nam. Via de facebook pagina’s en persoonlijke contacten ben ik op de hoogte gehouden. Maar het zal geweldig zijn om het nu allemaal weer met eigen ogen te zien.

De komende 4 weken kunnen jullie hier allemaal over lezen. Leuk dat jullie me weer gaan volgen.

Kijk voor meer informatie, foto’s en interessante video’s op :

https://www.facebook.com/kenyaschoolforintegratedmedicine
en https://www.facebook.com/4kenyatrust/timeline

En naar mijn voorgaande 4 reis dagboeken op deze website. Klik daarvoor op de balk hierboven.

Recente Reisverslagen:

13 Februari 2016

Annelie en Annelie

05 Februari 2016

Dagelijkse leven in Kwale

03 Februari 2016

St.Claire Junior Academy

27 Januari 2016

Weekend in Mombasa

21 Januari 2016

De eerste week
annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 88485

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 28 Maart 2019

2019 Opnieuw naar Kwale, Kenia

25 Januari 2018 - 28 Februari 2018

2018 Voor de zesde keer naar Kwale, Kenia

09 Januari 2016 - 15 Februari 2016

2016 Voor de vijfde keer naar Kwale, Kenia

17 Januari 2014 - 22 Februari 2014

2014, voor de vierde keer naar het project 4Kenia

04 Januari 2013 - 10 Februari 2013

Derde reis naar Kwale, project 4Kenia

08 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Terug naar Kwale, werken bij project 4Kenia

29 Oktober 2010 - 12 December 2010

Werken in Kwale bij het project 4 Kenia

Landen bezocht: