Ann, Wincate, Caroline, Janice en ook nog Abigail - Reisverslag uit Kwale, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu Ann, Wincate, Caroline, Janice en ook nog Abigail - Reisverslag uit Kwale, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

Ann, Wincate, Caroline, Janice en ook nog Abigail

Door: anneliesmits

Blijf op de hoogte en volg annelie

17 Januari 2012 | Kenia, Kwale

Door tijdgebrek (ik moest lesgeven, lessen voorbereiden en ben inmiddels dwars door een schitterend Kenia naar 2 buitenklinieken gereisd) is het er niet van gekomen om een nieuw hoofdstuk in het reisdagboek te schrijven. Die schade probeer ik deze week in te halen met enkele verslagen.

Afgelopen weekend stond in het teken van de sponsorstudenten.
Ann, is nu derde jaar en al 2 jaar een van mijn sponsorstudenten, Wincate is de andere en op dit moment 2e jaars. Mieke van Duijn, al 44 jaar mijn vriendin (sinds de analistenopleiding in Eindhoven) sponsort de vriendin van Wincate, Caroline en mijn oudste broer Chrisjan betaald sinds vorig jaar de opleiding van Janice (ook 2e jaars)
Omdat ik cadeaus voor de meiden had meegebracht (een duur, maar zeer nuttig homeopathisch boek en toilettasje met inhoud) had ik de dames op vrijdagavond in mijn appartement uitgenodigd. Ann, die in Mariakani (provincieplaatsje tussen Mombassa en Nairobi) in een van de buitenklinieken werkt, logeerde afgelopen weekend bij mij in het appartement, dus die was er ook bij.

Op de bijgaande foto’s kun je zien hoe het was. De cadeaus vonden ze geweldig en daarna hebben we elkaars woonplaats op Google Earth opgezocht. De meiden vonden het prachtig.

Het is ook indrukwekkend om de verhalen van de meiden te horen. Ann komt uit een heel arme familie uit het westen van Kenia(het plaatsje Bungoma indien je het op Google earth zou willen opzoeken), ouders gescheiden, zusje van 15 momenteel zwanger, moeder probeert de touwtjes aan elkaar te knopen en zit soms met enkele tomaatjes op de grond op de markt in haar woonplaats om wat centjes bij te verdienen voor schoenen of kleding. Ann krijgt dus totaal geen financiële steun van ouders en heeft deze al ruim een jaar niet gezien (geen geld voor de reis, want kost 40 euro enkele reis, een kapitaal hier).

Wincate is pas sinds vrijdag weer op school, want had malaria en heeft met ernstige ziekteverschijnselen in de kerstvakantie in het ziekenhuis gelegen. Daarom had haar moeder die kapster is geen geld meer om de reis van Embu (bij Mount Kenia)naar Kwale voor Wincate te financieren. Alles was opgegaan aan het ziekenhuis (verzekeringen kent men hier niet).Pas nadat ik de 40 euro had overgemaakt (dat gaat hier heel gemakkelijk per telefoon) kon ze terug naar school reizen.

Caroline heeft weer een ander schrijnend verhaal. Ze komt ook uit Embu en is wees. Ouders beide aan Aids gestorven , net als de meeste familieleden. Een oom heeft al die neefjes en nichtjes nu in huis, maar dat is voor diegenen geen feest want ze moeten hard werken en krijgen weinig liefde als ik zo in de grote ogen van Caroline kan lezen. Ze kreeg tranen in de ogen toen ik daarnaar vroeg. Kwale en de medestudenten zijn nu haar thuis. Ze had geen geld om met kerst naar huis te gaan, dus bleef bij een andere studente in Mombassa logeren.

Janice komt ook uit de regio Embu, is op de nonnenschool geweest, door stiefvader ‘opgevoed” en is ook superblij en gemotiveerd om deze opleiding hier af te maken en daarna iets van haar leven te gaan maken. Allemaal meiden die al heel wat hebben meegemaakt in hun leven.

Op zaterdag ben ik met deze dames naar de markt in Kwale gelopen. Via een pad dwars door de bush. Kwale is een echt plattelandsdorp . De weg van Mombassa naar Kwale is een asfaltweg vol kuilen en deze stopt in Kwale en gaat over in een stoffige rode zandweg die het binnenland invoert langs een wildreservaat (Shimba Hills).

De markt en de winkels zien er heel anders uit dan bij ons. De eerste keer dat ik Kwale zag moest ik even slikken, alles zand en stoffig en vies. Marktkramen die schots en scheef staan en de winkels zijn containers of houten of lemen krotjes. Voor de studenten is het hun enige vertier om over de markt te slenteren, want uitgaansgelegenheden zijn er niet en voor hun ook onbetaalbaar. De kraampjes zijn gevuld met groenten, fruit of houtskool (om op te koken) en met onze (via de zak van Max etc.). in Kenia terechtgekomen T-shirts (zie foto)

Er zijn wel 4 kerken van vier verschillende gezindten in het dorp. Vorig jaar ben ik (bijna) een hele zondag kwijt geweest met een mis, want die duurde toen van 9-15u. met zang, dans en donderpreken (zie het reisverslag van nov. 2010 met filmpjes en foto’s hierover). Dus daar had ik dit weekend even geen zin in. Ik heb de zondag (na het vertrek van Ann, die nog een reis van vier uur voor de boeg had terug naar haar werkplek in Mariakani) verder dus doorgebracht met lessen voorbereiden.

De volgende dag, gisteren dus in de ochtend lesgegeven en in de middag daarvan bijgekomen (dat lesgeven valt niet mee als je het niet gewend bent en dan nog in het engels) en daarna wat patiënten behandeld in de kliniek hier op het terrein.

Na de lessen heb ik Abigail, een eerste jaar studente uit West-Kenia (plaats Kumangoi) gevraagd naar mijn appartement te komen omdat ik haar wat wilde vertellen.
Wat zij nog niet wist, maar Mieke en ik wel, was namelijk het feit dat Mieke van de Walle sinds dit jaar haar sponsor is geworden. Mieke wilde haar AOW nuttig besteden en dat doet ze!! Mieke had een enveloppe met inhoud voor haar meegegeven. Het was een heel emotioneel moment toen ze zag dat ze 25 euro kreeg . Een bedrag dat ze misschien wel nooit eerder in handen had. (en wij geven het zonder nadenken uit!!!) Ik heb nog nooit iemand zo uit haar dak zien gaan als deze jonge vrouw toen ze hoorde dat ze gesponsord werd. Spontaan begon ze te huilen en lachten tegelijk en het geld te kussen. Ik kreeg het helemaal warm van dit geheel. Mieke zelf ook mailde ze me.

Dit is haar verhaal:
De vader van Abigail is overleden (of heeft ze nooit gekend, het verhaal is niet helemaal duidelijk) en moeder was 15 toen ze van Abigail beviel. Abigail is door een voogd opgevangen in diens huis, maar voornamelijk heeft ze bij de nonnen gewoond. Na haar middelbare school (6-7 jaar geleden) was er geen geld voor verdere opleiding en geen baan te krijgen, dus heeft ze thuis voor stiefbroers en zussen gezorgd. Soort assepoesterverhaal dus. Tot ze 6 jaar later (ze is inmiddels 25 jaar)hoorde van dit project en bij Marie bijna dagelijks aan de bel hing om deze kans ook te krijgen. Dat is gelukt en ik ontmoette in mijn appartement een geweldige jonge vrouw. Heel verantwoordelijk, lief, supergemotiveerd en dankbaar. Ze kan van het geld (25 euro) nieuwe schoenen een nieuw schooluniform kopen.

Lees hieronder haar mail naar Mieke (met toestemming van beiden geef ik dit aan jullie allen door).
Am greatful for the money you have sent to because i will be able to buy a new pair of school shoes.I will also purchase a new pair of uniform for myself.
I think this is the greatest breakthrough i have got since i was born and am greatful for the chance that you have given me in life.This course hold a lot of opportunity not only for me but also for kenya as a country.
My GOD bless you abundantly as you continue to support my studies and also for the trust and support you have for homeopathy in kenya as a country.Recieve much greetings and love from me and also on behalf of my family thanks a lot.

De andere studenten die door jullie (familie, vrienden, collega’s,) worden gesponsord moeten nog worden gekozen, daarover later meer. Voor nu weer even genoeg nieuws.
Volgende keer meer over het dagelijkse leven hier op de school.




  • 17 Januari 2012 - 21:33

    Anne Wesstra:

    Dag Annelie,
    Wat een hartverwarmende verhalen en foto's!
    Je maakt wel heel veel mee.
    Nog veel werkplezier, maar ook ontspanning en wat tijd voor je zelf.

  • 17 Januari 2012 - 22:43

    Cecile Potjes:

    Lieve Annelie,

    Dit reisverslag ontroert me weer zo! Wat fijn dat mensen met kleine dingen en liefde zo gelukkig kunnen zijn. En wat waardevol om zoveel leed te kunnen en mogen verzachten. Elk stukje verhaal is een puzzelstukje uit jullie ideaal, waarmee je je doel gaat bereiken.
    Ik ben ontzettend trots op je, Annelie!

    Liefs,
    Cecile

  • 18 Januari 2012 - 07:52

    Carla Schoot:

    In de hectiek van de Nederlandse werkdag ga je wel even "down to earth" als je jou reis- en werkverslagen leest. Goed moment om alle futiliteiten waar we ons hier druk over maken even te relativeren. Wederom chapeau Annelie, wat jij allemaal voor voor die meiden doet!
    Groet, Carla.

  • 18 Januari 2012 - 08:46

    Vicky:

    Hoi Annelie,
    Fantastisch wat je daar allemaal doet! Ik lees je verslagen met bewondering!
    Wat ontroerend zoals die meiden daar reageren en wat een verschil met hier.
    Ik zou graag mijn steentje bijdragen, maar ik ben het rekeningnummer kwijt. Kun je me dat nog eens doorgeven?
    Veel succes nog, Vicky en Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 88479

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 28 Maart 2019

2019 Opnieuw naar Kwale, Kenia

25 Januari 2018 - 28 Februari 2018

2018 Voor de zesde keer naar Kwale, Kenia

09 Januari 2016 - 15 Februari 2016

2016 Voor de vijfde keer naar Kwale, Kenia

17 Januari 2014 - 22 Februari 2014

2014, voor de vierde keer naar het project 4Kenia

04 Januari 2013 - 10 Februari 2013

Derde reis naar Kwale, project 4Kenia

08 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Terug naar Kwale, werken bij project 4Kenia

29 Oktober 2010 - 12 December 2010

Werken in Kwale bij het project 4 Kenia

Landen bezocht: