Eerste verslag en ontwikkelingen op de school - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu Eerste verslag en ontwikkelingen op de school - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

Eerste verslag en ontwikkelingen op de school

Door: Annelie

Blijf op de hoogte en volg annelie

07 Maart 2019 | Kenia, Mombassa

Hallo allemaal,

Eindelijk een verslag uit Kwale, Kenia.
Het heeft even geduurd vanwege internetproblemen, maar vooral omdat ik het hier erg druk heb en m.n. op de dagen dat ik weg ben naar mobiele klinieken bij terugkomst na een douche en wat eten al om 19u uitgeput op bed lig.

De ontvangst was weer geweldig na een reis van bijna 24 uur. Ann stond me op Mombasa airport al op te wachten. Het was heerlijk om haar na ruim een jaar weer te zien.
Ik deel het appartement dit jaar met de 83-jarige moeder van Richard. Een vitale dame die haar reislustige zoon overal achterna reist.
In de weekenden logeer ik bij Ann in haar huisje in Kwale. Met in de ochtend een heerlijk ontbijt en verder gezellig bijkletsen.

En verder druk met 2 dagen lesgeven en 2 dagen mobiele klinieken en de overige 1,5 overleg en klussen voor Rebecca in haar apotheek of de 4e jaar studenten adviseren bij hun afstudeer cases.
Want dat is mijn voornaamste bezigheid hier: de Homeopathie studenten die over twee maanden hun afsluitende examen hebben, daarop voorbereiden. Daarna gaan ze nog een halfjaar zelfstandig in de buitenklinieken werken en vervolgens in december afstuderen met een mondeling examen voor de commissie van de Faculty of Homeopathy England die hiervoor jaarlijks overkomt.

Zoals jullie wellicht in de laatste nieuwsbrief van Marie Magré in december hebben kunnen lezen zijn er weer veel dingen veranderd en bijgebouwd gedurende het afgelopen jaar.
Er zijn momenteel ongeveer 250 studenten en de campus is daardoor weer uitgebreid. Er zijn nu 2 grote eetzalen naast de 3 ronde open cabines. Onder leiding van kok Sylvano werken 5 mannen in de keuken om maaltijden voor ons en voor al die studenten te maken. Veel rijst, pasta, ugali (soort maïspap), groenten van eigen biologische kweek en soms vis of kip.

Elektriciteit komt hier van zonnepanelen en water uit een eigen bron. Er is een groot sportveld, een fitnessruimte, winkeltje, fietsenstalling (uniek hier in Kenia waar bijna niemand fietst) een conferentiezaal en diverse hostels. Flinke gebouwen waar de studenten met 4 personen per kamer slapen. Marie verhuurt de ruimten ook regelmatig voor grote congressen en als de studenten niet aanwezig zijn kan men dan ook hier verblijven. Alle faciliteiten daarvoor zijn aanwezig.
Het is geweldig wat ze alleen al aan gebouwen en voorzieningen in 11 jaar heeft geregeld. Toen ik hier in november 2010 voor het eerst kwam waren er 32 studenten en slechts enkele gebouwen rond de grote ronde shade. Het is nu een grote volwaardige campus met een volgroeide mooie tuin.

Net als vorig jaar biedt de school opleidingen aan in Nutricion (Diëtist), Community Health and HIV/aids tester en voorlichter en een 3 jarige opleiding Homeopathie. Mogelijk komen daar binnenkort Psychologie en Coaching bij. Alle opleidingen zijn geaccrediteerd door de Keniaanse overheid en Internationale Faculty op Homeopathy.
Bijna al onze studenten hebben na hun opleiding hier een baan. Velen werken in ziekenhuizen, ook diverse van onze homeopathie studenten die allen ook een aanvullende opleiding tot Community Health en Hiv/aids preventiewerker hebben.
Anderen werken in een van de 4 vaste buitenklinieken en helpen ons bij de mobiele klinieken die 2-3x per week plaatsvinden (daarover later in een volgend verslag)

• 07 Maart 2019 - 15:32

Marjolijn Oerlemans:

Weer heel boeiend beschreven ervaringen!

• 07 Maart 2019 - 15:41

Jo:

Fijn om van jou te horen. Groetjes jo

• 07 Maart 2019 - 16:58

Maïta:

Mooi verslag weer en wat heeft ze inderdaad veel bereikt in 11 jaar. Geweldig voor jou om daaraan een bijdrage te kunnen leveren en te horen dat het goed gaat met je!

• 07 Maart 2019 - 21:17

Hanneke:

Fijn om je verslag te lezen Annelie. Dat de inzet van Marie en ook van jou zulke goede vruchten afwerpt. Nog veel succes en een lieve groet uit Berlicum.

• 08 Maart 2019 - 05:26

Nelly:

Je geeft ons weer een inkijkje, Annelie. Geweldig wat de ladies allemaal voor elkaar krijgen en kunnen doen. En petje af voor jou. Dit zijn pittige, volle dagen voor je. Gelukkig ook met veel liefde en ontspanning erin! Groetjes.

• 08 Maart 2019 - 12:01

Wim:

Zo te lezen ben je weer in je element daar! Nog een mooie tijd met mooie ervaringen!

• 08 Maart 2019 - 13:55

Els:

Lieve Annelie, bedankt voor je mooie verslag! Je straalt echt ondanks je drukke dagen!

• 08 Maart 2019 - 14:17

Jos En Wiesje:

Geweldig Annelie wat je daar allemaal doet. Nog veel succes en plezier daar.

• 09 Maart 2019 - 06:06

Elly Kempkes:

Het is weer thuiskomen voor jou. Fijn dat je weer foto’s doorstuurt. De armbandjes zijn zo kleurrijk.

• 09 Maart 2019 - 09:26

Mieke:

Druk, druk, druk zo te lezen maar wel heel mooi om dit weer te kunnen doen.
    Groet aan iedereen daar!

• 09 Maart 2019 - 11:23

Gerda:

Geweldig Annelie, dat je hier ook nog tijd voor weet te maken. Wat heeft die Marie een klus geklaard in die betrekkelijk korte tijd. Moet een energiek iemand zijn. Net als jij trouwens. Ik wens je ook wat ontspanning toe daar...

• 09 Maart 2019 - 17:37

Cocky:

wat mooi om te lezen dat het zo goed gaat daar en wat hebben jullie veel bereikt, Annelie....
    zo te zien voel je je daar ook echt thuis!

• 10 Maart 2019 - 08:19

Cecile Potjes:

Ha Annelie,
    Fijn je uitgebreide mail te lezen.... je werkt weer keihard! Ben niet anders van je gewend!!
    Ook zo goed dat je geniet en dat er veel goede resultaten worden geboekt.
    Altijd fijn dat er foto's bij zitten. Kan ik me alles nog beter voorstellen.
    Groetjes.

• 11 Maart 2019 - 19:13

An:

Weer een mooi verslag Annelie en wat heb je het druk. Zo te lezen zorgen ze wel goed voor je. Hopelijk blijven er nog een paar dagen voor ontspanning over, voordat je weer huiswaarts keert. Hartelijke groet.

annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010