School en campus - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu School en campus - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

School en campus

Door: Annelie

Blijf op de hoogte en volg annelie

07 Februari 2018 | Kenia, Mombassa

Zoals beloofd deze keer meer over de school en veranderingen hier in de campus.
Op dit moment zijn er ruim 100 studenten in de school en er worden er nog meer verwacht. Ze hebben gekozen voor diverse studies waarvoor ze na afloop een in Kenia erkend diploma of certificaat krijgen.

De school biedt opleidingen in Community Health and HIV/Aids management. Nutricion op certificaat- of op diploma niveau en de opleiding Homeopathie die internationaal erkend is. De meeste opleidingen duren 1 of 2 jaar en veel van de studenten volgen hier verschillende opleidingen na elkaar. Volgen ze alles dan zijn ze ongeveer 4 jaar bezig. Met deze opleidingen kunnen ze goede banen in ziekenhuizen of bij de overheid krijgen.

Ikzelf geef alleen les aan de studenten Homeopathie. Deze hebben allemaal al diverse andere opleidingen hier gevolgd en hebben ook een stevige basiskennis anatomie, pathologie en klinische ervaring opgedaan. Ik ben onder de indruk van de kennis van de 2e jaar homeopathie studenten. Zelfstandig patiënten behandelen kan en mag nog niet, maar we spelen in de lessen vaak mobiele klinieken na waardoor ze ervaring in de behandeling van veel verschillende aandoeningen opdoen.
Het is leuk om op die manier les te geven en er wordt ook veel gelachen in mijn lessen.

De studenten wonen hier in de campus, want ze komen vanuit heel Kenia en buurlanden als Tanzania, Oeganda. Er is een groot hostel voor vrouwen (want die zijn nog steeds in de meerderheid) en een kleinere voor de mannen. Op dit moment wordt er een nieuw hostel en een tweede eetzaal gebouwd, want er worden nog meer leerlingen verwacht.

Tijdens mijn afwezigheid zijn er in de afgelopen 2 jaar veel verbeteringen aangebracht. Zo zijn er een fitnessruimte en nieuwe toiletgebouwen gekomen en is de 4kenia shop weer heropend zodat de studenten niet naar het dorp hoeven voor hun boodschappen. Ook hebben alle gebouwen een nieuw dak met veelal zonnepanelen gekregen. Voor Kenia is dat laatste nog heel uniek, maar op die manier is men hier niet meer afhankelijk van de regelmatig uitvallende elektra.

Het cafetaria is vernieuwd, net als de grote shade (overdekte open ruimte) bij de klaslokalen. Die bestaat nu uit 4 kleine shades waar door de leerlingen veel gebruik van wordt gemaakt om te studeren en gezellig tot in de avond te zitten.
Het sportveld is ook prachtig geworden en regelmatig zijn er wedstrijden, soms tegen andere scholen in de regio.
Kortom in 10 jaar tijd is de school dankzij de onvermoeide inspanningen van Marie uitgegroeid van een klas met 16 homeopathie studenten (allemaal meisjes) tot een volwassen campus en HBO opleiding. Petje af voor haar visie en doorzettingsvermogen!

Zo direct eerst een kikker uit mijn slaapkamer verwijderen, want die heeft daar een warm plekje in een hoekje gezocht, zag ik. Dan vroeg naar bed, want morgen is het weer op tijd opstaan (half 7, jullie tijd half 5) om met onze 4Kenia bus vol homeopaten en diëtisten naar een mobiele kliniek in Likoni te vertrekken.

Daarover een volgende keer meer. Lala salama (welterusten in Swahili)

• 07 Februari 2018 - 17:33

Gerda:

Goed bezig, Vrouw! Er is duidelijk een goeie docent aan je verloren gegaan: onderwijzen én lachen en plezier hebben met elkaar in de klas. Zo beklijft de stof nog beter. Succes en denk ook aan jezelf, dat je ook tijd neemt om te bekomen van het werken en alle indrukken en niet te vergeten de warmte daar.

• 07 Februari 2018 - 17:55

Marianne Rouwmaat:

Dag Annelie, wat boeiend om je verhalen te lezen! Ik ben echt onder de indruk van wat daar allemaal mogelijk wordt gemaakt en dat jij daar zo'n mooie rol in hebt. Wat een enthousiasme en inzet: respect! ik kijk nu al uit naar je volgende verslag. Hartelijke groet!

• 07 Februari 2018 - 18:11

Berry:

Hoi Annelie,

Mooie en positieve berichten. Ik begrijp dat het heel inspannend is, maar dat het goed met je gaat en het veel positieve energie brengt. Ga zo door met je mooie werk. In wens je nog veel plezier in de resterende tijd.

Berry

• 07 Februari 2018 - 19:10

Maita:

Annelie,

Wat ziet het er allemaal goed onderhouden en mooi uit. Wat ontzettend knap van Marie om zo een school neer te zetten. Echt geweldig. Fijn om daar met jouw kennis een steentje aan bij te dragen.
    Geniet nog van je tijd daar; de leerlingen kunnen veel van je leren.

Maïta

• 08 Februari 2018 - 06:50

Carla:

Jee wat is er veel veranderd en gebeurd sinds de vorige keer dat jij er was. Ik ben onder de indruk!! Chapeau voor iedereen van 4kenya. Wat zal het weer fijn voor jou zijn Annelie om daar een onderdeel van te zijn.

• 08 Februari 2018 - 11:35

Merel:

Wat een leuk verslag weer, lees het met genoegen! Wat ziet het er daar keurig uit Annelie! Fantastisch. Mooi om te lezen hoe gedreven jullie zijn.

Merel

• 08 Februari 2018 - 11:40

Margie:

Lieve Annelie,
    Wat geweldig voor jou om elke keer als je terugkomt te zien dat er weer veel is veranderd en vooruitgegaan. Dan ervaar je dat alle energie en tijd die je erin steekt wel degelijk veel baat heeft. Super!
    Ben ook onder de indruk van het feit dat alles er zo goed en georganiseerd uit ziet op de school en de campus. Inderdaad erg knap van Marie.
    Succes nog en geniet! Liefs.

• 08 Februari 2018 - 12:05

Marjo :

Jeetje Annelie wat ziet de school en hetcampusterrein er fantastisch en goed geoutilleerd uit! Ongelooflijk wat Marie daar in 10 jaar heeft opgebouwd! Natuurlijk was het haar zonder de hulp en geldelijke steun van vele anderen, zoals jij

• 08 Februari 2018 - 12:10

Marjo :

(Stukje ontbreekt).....niet gelukt. Wat moet het geweldig zijn om te zien hoe ze dat benut heef tot dit indrukwekkende resultaat! Geniet nog van deze prachtige omgeving

• 08 Februari 2018 - 12:12

Leny:

Dank je Annelie voor je mooie en gezellig verslag weer. Wat is het toch een zegen om in dit land zoveel goeds te mogen doen. En fijn dat ze daar ook jouw kennis waarderen en gebruiken. Geniet ervan en succes, ik hoor graag weer van je. Groetjes en liefs.

• 08 Februari 2018 - 19:18

Lidy Joseph:

Ha Annelie

Wat leuk en boeiend om jouw verslag te lezen,echt een mooi project!
    Zo belangrijk dat je zelf overal bij kan zijn en iedereen enthousiast houdt,prachtig!
    Kijk uit naar het volgende verslag,liefs Lidy.

• 08 Februari 2018 - 22:53

Jo :

Hoi Annelie Wat mooi om jouw verhaal te lezen. Geweldig!!!!

• 10 Februari 2018 - 10:28

Hanneke Janssen:

Hoi Annelie, wat is er veel veranderd na twee jaar; dat moet erg goed voelen om dit alles te zien. Marie heeft met haar energie, passie en doorzettingsvermogen veel bereid. Dat kan met mensen zoals ji naast haar. Geniet van alles ! Een lieve groet, van Hanneke

• 10 Februari 2018 - 11:05

Hetty Moller:

hallo Annelie,
    Geweldig om te zien en te lezen dat er zoveel vooruitgang op allerlei gebied is geboekt. Investeren in jonge mensen die in hun eigen land aan de slag kunnen met hun opleiding, beter kan volgens mij niet!!!
    Succes, sterkte en veel plezier de komende weken.
    groetjes
    Hetty

• 12 Februari 2018 - 15:36

Nelly:

Mooi om te zien, hoe alles zich ontwikkeld en dat je daar je bijdrage aan kunt blijven leveren.
    Liefs Nelly

• 18 Februari 2018 - 11:57

Marjolijn Oerlemans:

Goed om zulke positieve berichten te horen. en geweldig die mooie bijdrage van het Elde college!
    Goed bezig Annelie, complimenten!
    groetjes, Marjolijn

Verslag uit: Kenia, Mombassa

2018 Voor de zesde keer naar Kwale, Kenia

25 januari 2018 vertrek ik voor de zesde keer naar Kenia om daar 4 weken te gaan werken bij de Kenya School for Integrated Medicine.

De school werd in 2007 opgericht door de Nederlandse Marie Magré . Aanvankelijk uitsluitend voor kansarme jonge mensen die een 3-jarige interne opleiding in reguliere geneeskunde en homeopathie werd aangeboden.

Inmiddels is de school enorm gegroeid en biedt ze ook andere opleidingen aan zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine.

Waarschijnlijk gaat mijn werk daar bestaan uit een combinatie van lesgeven aan diverse opleidingen, het docententeam bijscholen, werken in de (veelal mobiele) homeopathische klinieken etc. Het worden vast weer uitdagende en boeiende weken.

Donderdagavond vertrek ik naar Mombasa en daarna volgt nog een rit van ruim 2 uur naar Kwale , een klein provinciestadje in het binnenland van Kenia.
Ik kijk er naar uit om in Kwale de oprichter en directrice van de school Marie en haar dochters Zoë en Nahla terug te zien en alle collega’s en stafleden van het team. Sinds september is ook Ann Soita goede vriendin en oud-studente van de school mijn collega in Kwale. Ze is daar docente en office-manager . We kennen elkaar al 9 jaar en ik vind het geweldig dat ze na de 4 jarige opleiding in Kwale is doorgegaan aan de universiteit van Mombasa en nu recent is afgestudeerd als Public Health Officer. Zie de reisboeken van de afgelopen 5 reizen om het hele verhaal van Ann te kunnen volgen.

Er is weer veel gebeurd op de school sinds ik in februari 2016 van iedereen afscheid nam. Via de facebook pagina’s en persoonlijke contacten ben ik op de hoogte gehouden. Maar het zal geweldig zijn om het nu allemaal weer met eigen ogen te zien.

De komende 4 weken kunnen jullie hier allemaal over lezen. Leuk als jullie me weer gaan volgen.

Kijk voor meer informatie, foto’s en interessante video’s op :

en https://www.facebook.com/4kenyatrust/timeline

En naar mijn voorgaande 5 reis dagboeken op deze website. Klik daarvoor op de balk hierboven.