mobiele kliniek - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu mobiele kliniek - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

mobiele kliniek

Door: annelie

Blijf op de hoogte en volg annelie

31 Januari 2018 | Kenia, Mombassa

Ik ben alweer bijna een week in Kwale, dus tijd voor een eerste verslag.

Afgelopen vrijdag, na een prima reis met overstap in Nairobi en daarna vanuit Mombasa nog een taxirit van 2 uur naar Kwale, goed aangekomen in mijn vertrouwde appartementje.
Er was zelfs een heuse bloemenkrans gemaakt in de deuropening van mijn appartement (zie foto), meer welkom kun je je toch niet voelen!
Na een fijn weekend met Ann, Richard en Marie met haar kinderen op maandag aan de slag gegaan.

Mijn taak hier bestaat uit een combinatie van lesgeven en patiënten behandelen in mobiele klinieken. De eerste mobiele kliniek was gisteren.

Zo’n mobiele kliniek is een hele operatie. Ann heeft daarvan de leiding en organisatie.
Twee keer per week rijden we met de eigen 4Kenia bus naar een dorpje in het district Kwale (bijna zo groot als Nederland). Vaak zijn het afgelegen dorpjes, bereikbaar over zandwegen en zonder enige medische voorziening.
Het is altijd afwachten of daar een schoollokaal beschikbaar is of dat we zoals gisteren onder een grote mangoboom zitten.

Deze keer ging de rit naar Bodo een klein dorpje in de buurt van Msambweni niet ver van de grens met Tanzania. Bijna 2 uur heen en 2 uur terug over drukke, stoffige wegen in een volgepakte auto met 5 homeopaten, 6 diëtisten (nutricion officers)en de chauffeur.

Om half 11 waren we ter plaatse en zat het hele dorp al klaar voor ons onder de grote mangoboom. Ann zuchtte eens diep, want dit waren wel heel veel mensen die we voor 16 uur zouden moeten behandelen.
Dat is dan ook uiteindelijk niet gelukt. Pas om 17.45 uur waren we klaar en hadden we in totaal 115 patiënten geholpen.

Tijd voor pauze, een kop koffie (wat is dat?) of een lunch was er niet. Al die 115 mensen bleven de hele dag om ons heen zitten, wachtend op hun beurt. Dan is het erg moeilijk om even een pauze te nemen. En we wilden wel graag voor donker (half 7) klaar zijn. Dat is dus gelukt,we hebben constant doorgewerkt met af en toe een slokje water,maar ik was daarna dan ook totaal gevloerd. Ik heb die dag 29 patiënten behandeld en dat zonder computer (want geen elektra) ouderwets met onze repertoria boeken en met een man naast me die alles voor me vertaalde van het Swahili in het Engels.

Mijn vertaler, heeft zich er moedig doorheen geslagen, maar het was soms moeilijk voor hem. De gemeenschap van dit dorp bestaat vrijwel geheel uit moslims, de ‘wachtkamer’ was binnen gehoorsafstand en de patiënten hadden vaak klachten als prostaatproblemen, een jongetje met niet ingedaalde teelballetjes, prolaps na bevalling, opvliegers, menstruatieklachten etc. Geen onderwerpen waar men normaal over praat in het openbaar. Maar het ging goed, hoewel hij me soms wanhopig aankeek, moet dit echt vertaald worden?

Ik heb die dag veel klachten behandeld die ik in mijn praktijk niet vaak tegenkom: diabetes, malaria, maagzweren, nierstenen. En alles moest onder tijdsdruk; hier gemiddeld 15 minuten terwijl ik er thuis soms wel 3 uur voor uittrek. Heftig dus, maar ook heel leerzaam; dit is het echte werk.

De diëtisten deden de intake waarbij ook epidemiologische gegevens verzameld werden. Ze zorgden voor het meten en wegen en gaven voedingsadviezen terwijl wij homeopaten, individueel behandelden. Dat verliep prima zo samen .

Alle epidemiologische gegevens worden in een door 4Kenia opgezet systeem m.b.v. getrainde Community Health Volunteers verzameld en verwerkt in de hele provincie Kwale. Maar daarover in een volgend verslag meer. En ook over alle veranderingen hier op de school, want er is weer veel gebeurd in de 2 jaren dat ik niet hier was.

Zo meteen weer vroeg naar bed, want morgen opnieuw vroeg op (7 uur, bij jullie 5 uur)voor een drukke dag met lesgeven. Vervelen is er hier niet bij. Tot een volgend verslag.

• 31 Januari 2018 - 20:01

Riet V Grinsven:

Wat een werkdag zeg.Hoe is het met de temperatuur daar,als je daar buiten zit?
    Zeer afmattend lijkt me.
    Ik wens je het allerbeste.Succes met je goede werk daar.
    groetjes
    Riet en Ton

• 31 Januari 2018 - 20:27

Mieke:

Heel veel sterkte en succes daar, meisje! Groet aan Marie en An!
    Kijk uit naar je volgende verslag. Mieke

• 31 Januari 2018 - 20:56

Karien:

Joh wat een dag, prachtige sprekende foto's,veel liefs

• 31 Januari 2018 - 21:15

Joyce:

Wat een indrukwekkend verhaal alweer meteen Annelie. Dikke complimenten voor hoe jij/jullie werken daar. Heel veel succes verder, ik geniet van je mooie foto's en blijf je volgen. Liefs!

• 31 Januari 2018 - 21:25

Eugenie:

Dat is even een iets andere werkdag dan hier. Wat een belevenis en ervaring en wat mooi dat je dat doet!

• 31 Januari 2018 - 21:36

Gerda:

Onvoorstelbaar, Annelie. Petje af voor jou en al die anderen!!!
    Take care... Gerda

• 31 Januari 2018 - 22:05

Mieke:

Wat lijkt het me inderdaad een geweldige ervaring.
    Wel vermoeiend maar daarna is het vredig slapen.
    Groet ook aan Marie en Ann , Mieke

• 31 Januari 2018 - 22:14

An:

annelie, wat heftig zoals je daar aan het werk bent en wat een diversiteit aan aandoeningen. Petje af hoor! Veel succes, maar ook tijd om te relaxen.

• 31 Januari 2018 - 23:27

Marie-Anne:

Bijzonder en prachtig om zo iets te kunnen betekenen voor deze mooie mensen. Chapeau! Als ik de foto's zie krijg ik gewoon heimwee. Heel veel succes met je werk de komende weken. Hopelijk heb je ook nog wat tijd om van het heerlijke land (en temperatuur) te genieten.
    Alle goeds.

• 01 Februari 2018 - 10:04

Hanneke:

Fantastisch! Veel succes en... geniet ervan.

• 01 Februari 2018 - 10:42

Marjo:

Zo te horen en te zien draai je meteen weer volop mee in het inmiddels vertrouwde werk en deze bijzondere Afrikaanse sfeervolle wereld :-). Fijne tijd daar!

• 01 Februari 2018 - 11:07

Jantineke:

Wat een bijzonder verhaal en prachtige foto's. Kijk uit naar je volgende bericht. Succes!!

• 01 Februari 2018 - 11:38

Leny:

Annelie, wat ben je weer geweldig bezig. Dat moet voor jou, maar ook voor deze mensen een geweldige uitkomst zijn. Wat super dat je dit allemaal mag en kan doen, zou zo mee willen werken!!!!!!
    Succes en geniet er ook van, maar ik weet dat je dat doet. Liefs kanjer.

• 01 Februari 2018 - 13:19

Margie:

Wat een indrukwekkende ervaring 'dokter' Annelie ;-) Dat ben je daar denk ik wel voor hun.
    En wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. Die maken het voor ons ook een beetje 'levend'.
    Als het niet zo ver was zouden we denk allemaal wel een handje willen helpen.
    Succes en ik kijk weer uit naar het vervolg.
    Veel liefs!

• 01 Februari 2018 - 14:50

Annemie:

Wat fantastisch wat je daar allemaal doet, Annelie en leuk om je verslag(en) te lezen.
    Lief hoe ze welkom heten met die mooie bloemenkrans.
    Hartelijke groet en succes met alles.

• 01 Februari 2018 - 15:25

Riek Van Gaalen:

Beste Annelie
    Wat ben je toch geweldig ontvangen met die prachtige bloemenkrans , maar dat heb je ook wel
    verdiend. Wat een mooie foto "s heb je ook gestuurd.
    Ik wens jou nog heel veel succes en plezier.
    Lieve groetjes Riek

• 01 Februari 2018 - 15:53

Kate Van Der Aa:

Geweldige Annelie,woorden schieten tekort,wat je daar weer allemaal doet voor je medemens
    In Kenia, bewonderingswaardig!! Ook mooie foto’s! Wens je veel voldoening.en de nodige
    nachtrust,zonder airco! , vele groetjes en sterkte.tate Kate.

• 01 Februari 2018 - 16:03

Teddy Bär:

dank voor je verslag en mooie fotoos. hard werken daar! Sterkte en succes

• 01 Februari 2018 - 17:28

Elly Kempkes:

Wat een prachtige onrvangst. Het voelt als thuiskomen denk ik.
    Wat zullen ze in Bobo blij geweest zijn met jou bezoek. Elly en Rob

• 01 Februari 2018 - 19:46

Carla:

Pfffff wat een dag Annelie.
    Daar komt vast de uitdrukking over de tropenjaren vandaan.
    Prachtig werk dat jullie daar verrichten!

• 02 Februari 2018 - 10:26

Femke:

He Annelie, wat een indrukwekkend verhaal! Fijn dat je zoveel mensen hebt kunnen helpen. Superveel succes daar. Zet m op! Liefs Femke

• 02 Februari 2018 - 11:23

Els Bekkers:

Lieve Annelie, wat een mooi verslag! Het zijn inderdaad tropendagen. Liefs Els

• 05 Februari 2018 - 21:16

Marjolijn Oerlemans:

hoi Annelie,
    Wow, wat een ervaringen doe je op, ongelofelijk. Indrukwekkend. En wat een goed en nuttig werk!
    fantastisch! groetjes Marjolijn (marjolijnoerlemans@hotmail.com)

• 06 Februari 2018 - 17:58

Peter En Marja:

Hoi Annelie,

Niet zomaar een vakantiereisje. dat was ook wel de inschatting.
    Diëtisten en homeopaten die goed samenwerken, dat is voor Marja goed om te horen.

Verslag uit: Kenia, Mombassa

2018 Voor de zesde keer naar Kwale, Kenia

25 januari 2018 vertrek ik voor de zesde keer naar Kenia om daar 4 weken te gaan werken bij de Kenya School for Integrated Medicine.

De school werd in 2007 opgericht door de Nederlandse Marie Magré . Aanvankelijk uitsluitend voor kansarme jonge mensen die een 3-jarige interne opleiding in reguliere geneeskunde en homeopathie werd aangeboden.

Inmiddels is de school enorm gegroeid en biedt ze ook andere opleidingen aan zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine.

Waarschijnlijk gaat mijn werk daar bestaan uit een combinatie van lesgeven aan diverse opleidingen, het docententeam bijscholen, werken in de (veelal mobiele) homeopathische klinieken etc. Het worden vast weer uitdagende en boeiende weken.

Donderdagavond vertrek ik naar Mombasa en daarna volgt nog een rit van ruim 2 uur naar Kwale , een klein provinciestadje in het binnenland van Kenia.
Ik kijk er naar uit om in Kwale de oprichter en directrice van de school Marie en haar dochters Zoë en Nahla terug te zien en alle collega’s en stafleden van het team. Sinds september is ook Ann Soita goede vriendin en oud-studente van de school mijn collega in Kwale. Ze is daar docente en office-manager . We kennen elkaar al 9 jaar en ik vind het geweldig dat ze na de 4 jarige opleiding in Kwale is doorgegaan aan de universiteit van Mombasa en nu recent is afgestudeerd als Public Health Officer. Zie de reisboeken van de afgelopen 5 reizen om het hele verhaal van Ann te kunnen volgen.

Er is weer veel gebeurd op de school sinds ik in februari 2016 van iedereen afscheid nam. Via de facebook pagina’s en persoonlijke contacten ben ik op de hoogte gehouden. Maar het zal geweldig zijn om het nu allemaal weer met eigen ogen te zien.

De komende 4 weken kunnen jullie hier allemaal over lezen. Leuk als jullie me weer gaan volgen.

Kijk voor meer informatie, foto’s en interessante video’s op :

en https://www.facebook.com/4kenyatrust/timeline

En naar mijn voorgaande 5 reis dagboeken op deze website. Klik daarvoor op de balk hierboven.