Weekend in Mombasa - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu Weekend in Mombasa - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

Weekend in Mombasa

Door: Annelie

Blijf op de hoogte en volg annelie

27 Januari 2016 | Kenia, Mombassa

Afgelopen weekend logeerde ik in het appartement van Ann. Ze woont daar samen met een andere jonge vrouw (die ik niet gezien heb omdat ze als reisleidster in Dubai was)in de wijk Bamburi niet ver van de zee.
Ann is 3 jaar geleden afgestudeerd , werkt overdag in haar homeopathische praktijk (in een ziekenhuis) en studeert in de avonden Public Health aan de Jomo Kenyatta University. Verder probeert ze op allerlei manieren bij te verdienen.

Zo reist ze af en toe naar Tanzania of Oeganda om daar goedkoper kleding,stoffen of andere produkten te kopen en die met een kleine winst door te verkopen via facebook aan vrienden. Ze heeft een imker gevonden die haar lekkere honing levert die ze in zelf verzamelde potjes doet en doorverkoopt. Hetzelfde met zeep. Ze maakt die(volgens geheim recept) doet ze in lege waterflesjes en verkoopt ze aan alleenstaande mannen die hun was (met de hand) moeten doen. Een echte zakenvrouw dus. Haar hele appartement hangt vol met post-in-plakkers met aanbiedingen (zie foto’s).

Het appartement ligt gelukkig in een veilige buurt. Haar eerste appartement, waar ik 3 jaar geleden over schreef was een hokje zonder raam, met een matras op de grond, geen stoel of tafel, geen kast, geen servies of bestek, geen ijskast. Ik heb haar toen een ijskast, meubilair en andere dingen gegeven, maar toen ik in die buurt rondliep voelde ik me erg bekeken en niet veilig.

In buurt waar ze nu woont hebben we zaterdagavond om 22u nog samen rondgelopen om inkopen te doen voor de volgende dag. In kleine stalletjes en piepkleine, rommelige Somalische winkeltjes. En iedereen groette ons en ik voelde me helemaal veilig.

Na een prima nacht in Ann’s bed onder een prachtige roze kanten klamboe kregen we om 10u. al bezoek van Joel en zijn dochtertje Patience. Ze kwamen samen met een vriend en diens dochtertje met de bus gereisd vanaf Kilifi (50 km van Mombasa)

Joel heeft in 2013 een half jaar lang in Kwale gestudeerd. Hij is echter gestopt omdat hij al een gezin had en dus niet 3 jaar lang zonder inkomen kon blijven. Hij is dus terug gegaan naar zijn dorp om weer als timmerman te werken, wat hij nog steeds doet. Inmiddels heeft hij 3 dochters, 2 jaar geleden tijdens mijn vorige verblijf hier ben ik samen met Ann in zijn familie compound op bezoek geweest. Op deze website kun je daarvan de foto’s terugvinden.

Om 14u kwamen de andere oud-studenten binnen druppelen. Abigail uit Kinango, Sarah uit Kwale en Monica, Caroline en Wincate uit Mombasa.
Over Abigail heb ik in mijn vorige verslag al geschreven, zij werkt in het ziekenhuis van Kinango.

Sarah is doorgegaan met de studie HIV/aids in Kwale en momenteel ook nog met Nutricion/Community health.
Monica werkt in de kledingzaak van haar vader in Mombassa en was hier met haar zoontje Calvin (4 jaar oud)
Caroline werkt als receptioniste/cursusleidster bij een grote autorijschool. Ze zag er weer prachtig uit in een satijnen jurk met bijpassende oorbellen. Allemaal proberen ze daarnaast iets te verdienen met consulten homeopathie. Maar dat is moeizaam omdat de meeste mensen geen ziektekostenverzekering en geen geld hebben voor de behandeling.

Het was een gezellige reünie zo met al die meiden. We zijn per tuk-tuk naar het openbare strand in Mombasa-Noord getogen waar het letterlijk zwart zag van de mensen. Heel Mombasa komt hier in het weekend, het wemelt er van de kleine eet tentjes en er zijn overal optredens van acrobaten (kinderen van 6-14 jaar die hiervan moeten leven), kamelen om ritjes op te maken en hip-hop-dans competities. Van alles te zien dus. Ik was er zowat de enige blanke, een vreemde ervaring.

Samen met Sarah en Abigail ben ik vervolgens met mijn privé taxichauffeur van 2 jaar geleden (Mr Matantana) weer veilig thuis gekomen. En vandaag weer in de bibliotheek gewerkt en ’s middags les gegeven aan de Community health klas( 40 studenten).

Komende vrijdagochtend komt Maria Arsenie in Mombasa aan. Maria is mijn buurvrouw van mijn appartement in Curacao. Zij steunt samen met mij Ann al enkele jaren en wilde graag met haar kennis maken en Kenia beleven. Jullie horen meer over haar in mijn volgende verslag.

  • 27 Januari 2016 - 08:23

    Nelly:

    Hoi Annelie, Dank voor je beeldende verslagen. Bewondering voor de vrouwen die je beschrijft. Er is/groeit een echte middenklasse, als ik dat allemaal zo lees. Ook van de foto's kun je alleen maar blij worden.
    Groetjes

  • 27 Januari 2016 - 08:49

    Ricky:

    Hallo Annelie
    Een mooi verhaal over weekend met mensen die jij, zo blijkt heel erg uit jouw verhaal en uit de foto's, in je hart hebt gesloten en waar je trots op bent. Je mag ook best trots zijn op jezelf want indirect is zichtbaar dat deze mensen heel hard moeten werken om zichzelf en een gezin te kunnen onderhouden en dat jij daar een belangrijk aandeel in hebt. Groet

  • 27 Januari 2016 - 09:40

    Marijke:

    Hallo Annelie,

    Geweldig om te lezen en op de foto's te zien hoe het de dames en Joel vergaat.
    Zo ver waren ze vast niet gekomen zonder jouw steun - en dan bedoel ik niet alleen de financiële - en hun opleiding in Kwale. Mag je trots op zijn.

    Doe je ze onze hartelijke groeten!
    Lieve groet van John en Marijke

  • 27 Januari 2016 - 13:37

    Germen En Janny:

    Zeer bijzonder wat je weer meemaakt. We lezen je verhaal met zeer veel respect voor wat er allemaal gebeurd en gedaan wordt.
    Gisteren ontvingen we een mailtje van Henriëtte dat het met Barry niet goed gaat. Ongeneeslijk ziek.

    Groeten van Germen en Janny.

  • 27 Januari 2016 - 14:23

    Jo:

    Wat een mooi weekend zo'n reünie, maar ook om Joel te zien met zin dochtertje .
    Groetjes jo


  • 27 Januari 2016 - 14:55

    Leny Floris:

    Dank je Annelie voor je mooie reisverslag weer. Wat maak je toch weer een hoop mee en wat doe je veel goed daar. Alle respect hoor, zie met belangstelling je volgende verslag tegemoet. Lieve groet en sukses met alles
    Leny.

  • 27 Januari 2016 - 16:18

    Cecile Potjes:

    Lieve Annelie,
    Geen moment verveling dus!
    Wat een kleurrijke vrouwen!
    Inderdaad ziet het strand zwart van de mensen. Heerlijk om in zee te kunnen zwemmen in januari!
    Hier is de temperatuur ook hoog voor de tijd van het jaar!
    De laatste foto vind ik spectaculair!
    Ben benieuwd naar de volgende belevenissen van je.
    Succes met alles,liefs,
    Cecile

  • 27 Januari 2016 - 17:23

    Kate Van Der Aa:

    Hallo Annelie,
    wat een geweldig verslag van je verblijf in Mombasa!
    Wat heb je het daar druk gehad met al die ontmoetingen met je leerlingen en dat in het warme Mombasa!
    Goed dat het vlak bij de zee te doen was,
    Ik zie het allemaal weer voor me!
    Hoop dat je verdere verblijf naar je verwachting zal verlopen,
    wens je veel energie en voldoening ,
    weer hartelijke groet
    tante Kate.

  • 27 Januari 2016 - 19:12

    Mieke:

    Wat een geweldig stel is het toch! Zeer waardevol om zo op de hoogte te blijven van hun wel en wee. Caroline ziet er inderdaad stralend uit! Geniet, naast het lesgeven, sorteren enz, nog van de komende weken daar! Lieve groet.

  • 27 Januari 2016 - 23:56

    Carla:

    Wow wat een prachtige foto's en mooie verhalen weer.
    Heel leuk om je zo te volgen Annelie. Alsof ik er zelf een beetje bij ben.....
    Liefs Carla.

  • 28 Januari 2016 - 15:04

    Karin Kuijpers:

    Hallo Annelie,

    Het is iedere keer weer leuk, om al je belevenissen te lezen.
    Wat zo bijzonder is dat het contact met al die meiden nog zo hecht is.
    Ik wens je nog een fijne tijd.
    Groetjes

    Karin

  • 02 Februari 2016 - 13:44

    Femke:

    Lieve Annelie,
    Wat leuk om weer een nieuw verhaal van je te lezen. Het klinkt als een erg gezellig weekend met de meiden :). Geniet ervan daar!!
    Liefs Bram, Femke & Luuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

2016 Voor de vijfde keer naar Kwale, Kenia

In januari vertrek ik voor de 5e keer naar Kwale, Kenia. Net als de voorgaande jaren ga ik daar vrijwilligerswerk doen bij de Kenya School for Integrated Medicine.

De school werd in 2007 opgericht door de Nederlandse Marie Magré . Aanvankelijk uitsluitend voor kansarme jonge mensen die een 3-jarige interne opleiding in reguliere geneeskunde en homeopathie werd aangeboden.

Inmiddels is de school enorm gegroeid en biedt ze ook andere opleidingen aan zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine.

Waarschijnlijk gaat mijn werk daar bestaan uit een combinatie van lesgeven aan diverse opleidingen, het docententeam bijscholen, werken in de (veelal mobiele) homeopathische klinieken etc. Het worden vast weer uitdagende en boeiende weken.

Donderdagavond vertrek ik naar Mombasa en hoop daar op vrijdagochtend op het vliegveld begroet te worden door Ann en Wincate, beide door mij gesponsorde en nu afgestudeerde homeopaten.

Ik kijk er ook naar uit om in Kwale Marie en haar dochters Zoë en Nahla terug te zien en Purity en alle andere collega’s en stafleden van het team. En de door velen van jullie gesponsorde (oud) studenten Monica, Simon, Gladys, Abigail, Joel e.a.

Er is heel veel gebeurd sinds ik in februari 2014 van iedereen afscheid nam. Via de facebook pagina’s en persoonlijke contacten ben ik op de hoogte gehouden. Maar het zal geweldig zijn om het nu allemaal weer met eigen ogen te zien.

De komende 4 weken kunnen jullie hier allemaal over lezen. Leuk dat jullie me weer gaan volgen.

Kijk voor meer informatie, foto’s en interessante video’s op :

https://www.facebook.com/kenyaschoolforintegratedmedicine
en https://www.facebook.com/4kenyatrust/timeline

En naar mijn voorgaande 4 reis dagboeken op deze website. Klik daarvoor op de balk hierboven.

Recente Reisverslagen:

13 Februari 2016

Annelie en Annelie

05 Februari 2016

Dagelijkse leven in Kwale

03 Februari 2016

St.Claire Junior Academy

27 Januari 2016

Weekend in Mombasa

21 Januari 2016

De eerste week
annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 88377

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 28 Maart 2019

2019 Opnieuw naar Kwale, Kenia

25 Januari 2018 - 28 Februari 2018

2018 Voor de zesde keer naar Kwale, Kenia

09 Januari 2016 - 15 Februari 2016

2016 Voor de vijfde keer naar Kwale, Kenia

17 Januari 2014 - 22 Februari 2014

2014, voor de vierde keer naar het project 4Kenia

04 Januari 2013 - 10 Februari 2013

Derde reis naar Kwale, project 4Kenia

08 Januari 2012 - 06 Februari 2012

Terug naar Kwale, werken bij project 4Kenia

29 Oktober 2010 - 12 December 2010

Werken in Kwale bij het project 4 Kenia

Landen bezocht: