Eerste week in Kwale - Reisverslag uit Kwale, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu Eerste week in Kwale - Reisverslag uit Kwale, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

Eerste week in Kwale

Blijf op de hoogte en volg annelie

26 Januari 2014 | Kenia, Kwale

De eerste week in Kwale is omgevlogen.
Na een vermoeiende reis van 24 uur via Duitsland, Turkije en Tanzania kwam ik een week geleden om 5.30u. (onze tijd 3.30u) aan in Kwale. De ontvangst was zoals in andere jaren heel hartelijk. Veel embrassa’s van Marie, haar personeel en vele studenten. Zoe en Nahla kende me nog en ik voelde me direct weer helemaal thuis hier.

Ann is er in de weekenden ook en logeert dan gezellig in mijn appartement.
Ze is druk bezig om haar kliniek in Bakaraj hospital in Mombasa tot een succes te maken. En dat betekent veel praten en overtuigen. Want de homeopathie is nog vrijwel onbekend in dit land en bovendien is een consult bij een reguliere dokter sinds kort gratis voor iedereen (maar de behandeling en medicatie is wel voor eigen rekening) en Ann zal daar toch geld voor moeten vragen. Maar ze gaat ervoor en als iemand dit tot een succes kan maken is zij het.

Ik geef hier gedurende de weekdagen elke dag les aan de 1e en 2e klassen, supervisie in klas 2 en 3 en geef daarnaast bijscholing en advies aan het docententeam. In de avonden moet ik de lessen voorbereiden, dus ik had daarom nog niet eerder tijd om een eerste verslag te schrijven.

Bovendien moest Marie onverwacht voor dringende zaken naar Nairobi en Moshi, Tanzania, dus pas nu al dagen op Zoe en Nahla en slaap ik al 4 nachten gezellig met Zoe in een bed.
Er lopen hier ook nog eens vier jonge honden rond, een poes die elke nacht vecht, een grote kikker die los door Marie’s huis hupt en veel kakkerlakken en mieren. Zodra je hier een koffiekopje niet direct afwast marcheert er een colonne mieren op af. Dus ik heb mijn handen vol om dat allemaal in goede banen te leiden. Maar het is een leuke uitdaging en de kinderen zijn lief (de honden niet, want een van hen heeft me vannacht met zijn geblaf lekker uit de slaap gehouden).

Het is ongelooflijk hoeveel er weer veranderd en bereikt is sinds ik een jaar geleden hier wegging. Vooral in het nieuwe gedeelte waar 4 jaar geleden nog alleen maar vervallen gebouwen stonden, overwoekerd met onkruid en vol slangen.

Het hostelgebouw, vorig jaar gebouwd zit nu vol met studenten.
Er is een 4Kenia shop gekomen voor de eerste levensbehoefte waar niet alleen door de studenten, maar ook door mensen uit de omgeving druk gebruik van gemaakt wordt. Nu hoeven ze niet meer helemaal naar Kwale te lopen voor brood en ugali. Purity, kinderoppas van Zoe en Nahla is nu tevens manager van de shop en doet dat uitstekend, want de shop levert winst op.

Het cafetaria voorziet in twee (simpele, maar gezonde)maaltijden per dag voor de studenten en heeft een aparte menukaart voor gasten van buiten. Die kunnen hier gezellig zitten in de ronde shades en genieten van de heerlijke gerechten bereidt door kok Kariasa en zijn staf. Meestal kookt hij vegetarisch, af en toe met vis of kip, maar altijd gezond en lekker en met groenten uit eigen tuin.
Er hangt een gezellige sfeer rond het cafetaria en basketbalveld, het is een echte campus geworden.

Het laatste project op de upper campus wordt het opknappen van een vervallen gebouw waar een community ruimte gemaakt wordt. Hier worden straks computer en andere cursussen gegeven voor de lokale bevolking. Zo wordt de lokale bevolking steeds meer betrokken bij het project. Daarnaast biedt 4kenia inmiddels werk aan bijna 30 mensen uit Kwale en omgeving.

Genoeg informatie voor vandaag. Ann logeert dit weekend weer hier en zit op dit moment met Zoe en Nahla naar tekenfilms te kijken. Zoe trok me zojuist al aan de arm wanneer ik nu eindelijk het kinderbadje ging opblazen. Dus de (oma)plicht roept!
Volgende keer meer over de studenten en de mobiele kliniek in Kwale Prison waar we vrijdag waren.

• 26 Januari 2014 - 10:44

Mieke:

Hoi Annelie, Klinkt wel druk maar zeker ook heerlijk om weer bij 'jouw meiden' te zijn. Nu dus ook al een voorproefje als oma. Went snel zo te lezen. Geniet ervan. Liefs Mieke

• 26 Januari 2014 - 11:38

Hanneke:

Hey Annelie,

Jaloers! Klinkt heftig maar ook dat je er nu alweer heel erg van geniet... Dikke knuffels voor iedereen.

• 26 Januari 2014 - 12:12

Karien:

Fijn van je te horen,en dat alles weer zo bijzonder verloopt, veel liefs X

• 26 Januari 2014 - 13:28

Mieke:

Een zeer gevuld programma dus zo te lezen! Maar wel fantastisch dat je weer zo'n waardevolle bijdrage kunt leveren. Ook mooi om met eigen ogen te kunnen zien wat er het afgelopen jaar weer allemaal gerealiseerd is.
    En hoe bevalt de omaplicht??
    Groet aan iedereen daar! Mieke

• 26 Januari 2014 - 13:42

Ardien:

Hoi Annelie, je kunt zien dat er hard gewerkt is en dat alles met plezier gedaan wordt.
    En zoals Mieke ook al zei alvast een voorproefje op een eventueel omaschap, dat gaat je vast goed af.
    Geniet nog want 3 weken zijn zo voorbij!
    Groetjes ook van Peter

• 26 Januari 2014 - 14:18

Leny:

Hoi Annelie, geweldig wat er allemaal gebeurt daar, lijkt me voor jou ook super om hier een grote bijdrage aan te mogen leveren.Volg je verslag met veel interesse, sukses en tot hoors weer, groetjes
    Leny

• 26 Januari 2014 - 18:12

Marijke En John:

Hallo Annelie,

Wat een leuk verslag om te lezen. En wat een leuke foto's. We hebben er volop van genoten.
    Verheugen ons alweer op je volgende verslag.

Onze hartelijke groeten aan jou, Marie, Zoe en Nahla en
    aan alle andere bekenden daar in Kwale
    van John en Marijke

• 26 Januari 2014 - 20:21

Ank:

Annelie wat ben je toch een kei! Geniet van alle momenten en vooral van alle
    mensen waarvoor je het allemaal doet . Liefs ank

• 26 Januari 2014 - 20:54

Cecile:

Ha Annelie,
    Fijn dat je goed bent aangekomen en dat je zo snel je ritme daar weer hebt opgepakt.
    Ik kijk met plezier uit naar je mails . Deze eerste mail is weer veelbelovend en zit vol levenslust.
    We zullen je morgen missen bij ballet maar zo te horen beweeg je daar genoeg!
    De foto's vind ik echt een welkome aanvulling van je verslag. Wat een ruimte daar en dat paviljoentje ziet er super-gezellig uit.
    Veel succes met je volgende stappen.
    Liefs,
    Cecile

• 27 Januari 2014 - 09:52

Carla:

Tropenjaren tellen dubbel, maar jij doet er nog een schepje bovenop, dit lijkt wel op een driedubbele inzet! Wat een energie straal jij uit Annelie. En ook weer mooie foto's die je verhaal nog beeldender maken. Ik zie uit naar je volgende verslag. Groet, Carla.

• 27 Januari 2014 - 09:59

Berry Van Laarhoven:

Hoi Annelie,
    Mooi te horen dat je na zo'n lange vermoeiende reis goed bent aangekomen. Je doet daar prachtig werk en met veel succes. Top !!! Veel succes en plezier in de komende tijd. Volg het met interesse.
    Groet,
    Berry

• 27 Januari 2014 - 18:02

Corrie:

Petje af voor jouw inzet Annelie, er gebeurt heel veel en het is heel boeiend om jou via de web te volgen, Chapeau!!

• 27 Januari 2014 - 18:49

Marjo:

Het klinkt weer geweldig Annelie , alsof je niet een jaar bent weggeweest!
    En wat ziet het terrein met accommodaties er goed uit! Marie heeft al heel wat gerealiseerd. Geniet van je verblijf daar! XX marjo

• 27 Januari 2014 - 20:19

Marjolijn:

hoi Annelie,
    Wat heb je al veel gedaan en meegemaakt, en dat allemaal in een week!
    Super! geniet ervan!
    Groet,
    Marjolijn

annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010