Marie en Purity, twee bijzondere vrouwen - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu Marie en Purity, twee bijzondere vrouwen - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

Marie en Purity, twee bijzondere vrouwen

Blijf op de hoogte en volg annelie

25 Januari 2013 | Kenia, Mombassa

Deze keer wil ik de aandacht richten op twee powerladies: Marie en Purity.
Over beide heb ik al vaker geschreven, maar nu eens wat meer achtergrondinformatie.

Marie heeft via haar vader, die hier als tandarts jaarlijks op vrijwillige basis werkte, kennis gemaakt met Kenia en het gebied Kwale.
Na een studie psychologie in Groningen en diverse andere studies, waaronder homeopathie in Amersfoort heeft Marie in diverse branches gewerkt en eigen bedrijven opgezet in verschillende landen. Teveel om op te noemen en van alle markten thuis.

Haar grote droom was echter om ergens in Afrika een homeopathische kliniek en school voor kansarme jonge mensen op te zetten. Wie kunnen er beter de homeopathie verspreiden in Afrika, dan jonge, enthousiaste eigen mensen. Mooie droom natuurlijk, maar hij moet ook nog gerealiseerd worden. En gelukkig heeft Marie ook een grote portie doorzettingsvermogen en charme, waarmee ze deuren kan openen die voor anderen gesloten blijven. Zo kon ze gratis een stuk grond krijgen van de overheid, vond sponsors voor de gebouwen en in 2007 opende het centrum haar deuren. Op de website van 4 kenia en op mijn reiswebsite kunnen jullie lezen waar het 6 jaar later tot uitgegroeid is.

Maar Marie is nog lang niet klaar en is nu bezig om het centrum financieel onafhankelijk van sponsoring en giften te maken. Er zijn een aantal investeringen gedaan waardoor er meer en zelfbetalende studenten kunnen worden toegelaten. Er is een cafetaria/restaurant geopend voor studenten en lokale bevolking. En er wordt gewerkt aan een community centrum waar ze (ook weer voor de lokale bevolking). cursussen gaat organiseren niet alleen op gebied van gezondheid (voeding, moeder en kindzorg, familyplanning, eerste hulp), maar ook in computervaardigheden en ondernemerschap.
Daarnaast wordt er binnenkort een laboratorium geopend waar de plaatselijke bevolking zich kan laten testen en voorlichten op HIV/AIDS en Malaria.

Sinds 2010 is homeopathie binnen de nieuwe Keniaanse grondwet volledig erkend als complementaire alternatieve geneeswijze (CAM). Hiermee wordt de opleiding volledig geaccrediteerd door de overheid. Marie is daarvoor jarenlang alle kantoren van de overheid afgeweest in Kwale, Mombasa en Nairobi. Omdat homeopathie hier nieuw is en niemand eigenlijk wist onder welke verantwoordelijkheid ze viel, werd Marie vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Maar het is gelukt. Een paar maanden geleden heeft de Minister van Gezondheid de laatste handtekening daarvoor gezet.
Verder kunnen de studenten dankzij haar goede contacten met de locale ziekenhuizen nu ook daar stage lopen en hopenijk opent dat de deur om de homeopathie hier te integreren in de reguliere geneeswijzen. Daarmee zou Kenia een voorloper kunnen worden van integrated medicines wereldwijd

Daarnaast is Marie natuurlijk ook nog moeder van twee prachtige Keniaanse meisjes: Zoe en Nahla. Zoe is 4 en een slim dametje. Ze heeft gevoel voor talen , want spreekt vloeiend nederlands, Engels en Kiswahili en schakelt zo over van de een in de andere taal. Nahla, 2 jaar, is een stevige persoonlijkheid die weet wat ze wil. Ik heb al vele uren met ze doorgebracht en ze diverse spelletjes bijgebracht. Verstoppertje spelen en zakdoekje leggen zijn favoriet bij de dames (zie foto).

Een andere vrouw die ik hier bewonder is Purity. In mijn eerste reisverslag dit jaar en verslagen van vorige jaren heb ik al vaker over haar gesproken. Twee jaar geleden leerde ik haar kennen als het kindermeisje van Marie. Maar tijdens de gesprekken met haar hoorde ik dat ze al veel meer in haar leven (ze is nu begin 30) heeft gedaan.

Na de secondary school is ze in Nairobi een tijd lang in de handel gegaan. Ze reisde met openbaar vervoer naar Oeganda, kocht daar kleding en schoenen en verkocht die met winst in Nairobi. Door haar huwelijk , waarin ze 2 kinderen kreeg is ze in Kwale terecht gekomen. Haar man verliet haar al snel met meeneming van alle spullen en haar 2 kinderen. Dat laatste heeft ze aangevochten en na veel gedoe heeft ze gewonnen en wonen de kinderen bij haar.

In Kenia is het gebruikelijk dat mannen verschillende vrouwen hebben. Hun status wordt verhoogd en afgemeten aan het aantal vrouwen waarmee ze getrouwd zijn. Ook de ministers hebben hier verschillende vrouwen. Na een scheiding blijven de kinderen bij de vader, want vrouw en kinderen zijn bezit van de man. Hij beslist wat er gebeurt en of de vrouw haar kinderen nog ooit mag zien.
Purity heeft het er dus niet bij laten zitten en heeft nu ook alles over voor een goede opleiding van haar 2 dochters.

Via de Kenya Women Association, een microkrediet organisatie kon ze 2 jaar geleden geld lenen voor een stuk grond buiten Kwale. Daarnaast heeft ze bij mij geld geleend voor de bouw van een huis, verdeeld over 5 units. Ze verhuurt er drie van en bewoont er zelf 2. Inmiddels is de eerste lening voor de grond afbetaald en gaat ze een nieuwe lening afsluiten voor een extra stuk grond (haar grond is nu al 3x zoveel waard!).

Een aantal maanden geleden heft ze samen met haar leden van de microfinanciering een “piky piky” (motor) vanuit Nairobi naar Mombasa laten overkomen en verdient hiermee al 100 ksh ( = 1,- euro) per dag. Zo verdient ze weer en verschaft ze tevens werk. Een ondernemende dame!

Zoals ik al eerder schreef heeft haar familie een maand geleden een vreselijk auto ongeluk gehad. Drie doden en 2 zwaargewonden. Inmiddels is haar moeder weer thuis in Nairobi, maar haar zus moet nog maanden in het ziekenhuis blijven. Dat kost hier handenvol geld, want niemand heeft hier een ziektekostenverzekering. Purity gaat ook daarvoor een lening afsluiten en probeert met al haar handeltjes langzaam alles af te betalen.

Veerkracht en doorzettingsvermogen, daar ontbreekt het beide dames niet aan. Petje af voor beide!

• 26 Januari 2013 - 14:04

Nelly S:

Hoi Annelie, Bijzonder en heel erg leuk om al je verslagen te lezen. Het geeft een kijkje van hieruit op een stukje van de wereld, waar je anders geen zicht op hebt. Uit de verhalen en de foto's vind ik veel kracht en energie spreken van de vrouwen, die met studie, hun kinderen, de gezondheidszorg en het leven in de weer zijn. Geweldig, dat je op deze manier eventjes samen met hen kan optrekken en hen kan ondersteunen in hun vak en anderszins. Liefs Nelly

• 27 Januari 2013 - 12:30

Hetty:

hallo Annelie,
    Boeiend om jouw verslagen te lezen. Mijn petje af voor de daadkracht van Marie en de andere vrouwen. Bijzonder goed is de ontwikkeling die in gang gezet is om financieel onafhankelijk te worden. Volgens is ontwikkelingshulp hiervoor bedoeld!!
    Hoe gaat het met Monica? is ze goed bezig in haar tweede studiejaar?
    Ik wens je nog een fijne tijd in Kenia.
    groetjes
    Hetty

• 27 Januari 2013 - 12:32

Gerda Caris:

Mooi hoe je die kanjers beschrijft, Annelie. Bewonderenswaardige vrouwen! Het ontroert me en maakt me ook verlegen voor woorden.
    Hartelijke groet, Gerda

• 27 Januari 2013 - 18:25

Mieke:

Het is een voorrecht om deze twee dames te kennen. Petje af voor beiden! Mieke

• 27 Januari 2013 - 21:42

Marga Gramberg:

Wat geweldig weer om al je verslagen te lezen en te zien wat je doet! Echt bijzonder.
    Die slangen wel eng hoor! Nog veel succes met alles liefs van Marga

• 29 Januari 2013 - 18:14

Annelie Smits:

Het is nog geweldig dit van dichtbij mee te maken, Morgen mag ik met Purity mee naar haar huis met de kindjes van Marie. Dit zijn echt schatjes en Annelie is maar een bijnaam zij heet hier Kannenie!!!! Echt schattig van Nahla. Ik ben vandaag alleen naar Kwale markt geweest en vanavond naar een uitzicht op een grote vallei waar olifanten zitten. Natuurlijk lieten zij zich niet aan ons zien. Ik zal nog meer meemaken hier en zal het Kannenie vertellen.

• 31 Januari 2013 - 09:15

Mieke Van De Walle:

Oomerking over vorige reactie:
    Uiteraard is de vorige reactie op dit verslag niet door Annelie, maar mij, Mieke v.d. Walle geschreven. Maar dat had iedereen hopelijk al begrepen. Groetjes, Mieke

• 03 Februari 2013 - 00:05

Roel:

Wat een veerkracht als je die verhalen over Purity leest.

Je voelt je op slag heel klein worden.

Gr Roel

• 03 Februari 2013 - 00:05

Roel:

Wat een veerkracht als je die verhalen over Purity leest.

Je voelt je op slag heel klein worden.

Gr Roel

• 03 Februari 2013 - 19:32

NoLly Tecla:

Weer mooi werk gedaan, ze zullen je wel missen. Nolly

annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010