Yhvonne en Joel - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu Yhvonne en Joel - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van annelie smits - WaarBenJij.nu

Yhvonne en Joel

Blijf op de hoogte en volg annelie

15 Januari 2013 | Kenia, Mombassa

Afgelopen week heb ik kennis gemaakt met twee nieuwe studenten:
Yhvonne gesponsord door (mijn zoon)Bram en vriendin Femke.
En Joel gesponsord door Jo en Jac.
Yhvonne komt uit een arm gezin van 7 kinderen. Vader is recent overleden en de familie moet in leven zien te blijven van de opbrengst van een stukje grond. Yhvonne is de enige van de familie die een opleiding krijgt en de hele familie hoopt dat zij straks voor het inkomen kan gaan zorgen.
Met Yhvonne en Abigail (nu 2e jaars) heb ik een wandeling door Kwale gemaakt. Zie bijgaande foto’s. Waar en met wie ik ook loop door Kwale, iedereen groet me en kinderen zwaaien naar me. Het is een feest om hier rond te lopen.

Joel is al wat ouder, is getrouwd en vader van de 1-jarige Patience. Hij werkte al jaren als timmerman, maar zijn droom is een beroep in de medische sector.
Nadat ik namens de sponsors ieder van hun €25,- had gegeven wilde Joel voor het eerst van zijn leven een e-mailtje te sturen. Het kostte hem een half uur om onderstaande tekst te typen:
hi am joel in 4kenia schoool of homeopathy.am happy to have learnt that you are my sponsor have appreciate big.iam also grateful for the present you sent me i appreciate.am married for two years now and god blessed us with a daughter aged one and a half;she is called patience dama sometimes later i will send you her photograph.i live in coast province part of kenya just about 150km from the compus. you are in my prayer that god will help.am enjoying my studies and i hope your sponsoring me will be of good use.thanks alot bye and have agood time.may god bless you more.

Het afgelopen jaar is er flink gebouwd bij het project 4Kenia. Vorig jaar had Marie een stuk grond met vervallen gebouwen tegenover haar school kunnen aankopen en was ze in januari 2012 voortvarend gestart met de renovatie van het geheel. Dat moest snel gebeuren, want in mei zouden hier de deelnemers aan het PAN African Homeopathy Congress worden gehuisvest. (zie voor een uitgebreid verslag van dit succesvolle congres www.4kenia.nl nieuwsbericht van 12 juni).

Dat is uiteindelijk gelukt en nu staan er prachtige gebouwen waaronder een cafetaria met prachtig uitzicht op de groene omgeving. Hier kunnen binnenkort niet alleen de studenten, maar ook andere bezoekers genieten van de kookkunsten van kok Karisa.

Voor de studenten is er nu ook een basketbalveld met een adembenemend uitzicht. Ik heb hier al enkele keren gezeten om van de zonsondergang te genieten. Helaas was ik de laatste keer niet alleen , want diezelfde avond is er op die plek door de masai bewaker een grote black mamboslang gevangen.

Het grote hostel voor 72 studenten is ook klaar, maar diverse andere gebouwen wachten nog op sponsors waarmee ook de andere initiatieven van Marie kunnen worden gerealiseerd.
Zo wil ze graag voor de community van Kwale een gebouw inrichten met o.a. een internetcafé. En een ruimte waar cursussen ( EHBO ,Health Education, naailessen) worden aangeboden.

Nog een wens is een minishop aan de kant van de weg.Ook een tandartsenkliniek staat op het verlanglijstje. Het gebouwtje staat er al.

Zoek je nog een mooi project voor je Rotary of heb je zelf nog een bedrag liggen waarmee je iets moois en concreets wilt doen, dan heb je nu de kans. Je hebt de garantie dat alles op de juiste plaats terecht komt en zoals je ziet wordt het ook echt onder de deskundige leiding van Marie gerealiseerd. Heb je hierover vragen, aarzel niet om contact op te nemen met mij of met Marie: marie@4kenia.nl

• 15 Januari 2013 - 20:52

Karien:

Heel fijn om je mooie verhalen weer te lezen.
    Ik volg je! X je zusje

• 15 Januari 2013 - 21:56

Lioni:

Hallo Annelie,

Zo te lezen ben je weer helemaal in je element.
    Ook mooie foto's. Er is al een hoop gerealiseerd met bouwen.

Grioetjes Lioni

• 16 Januari 2013 - 11:40

Mieke:

Terras in Kwale en cafetaria komen mij zeer bekend voor. En wat ziet dat hostel er schitterend uit! Succes met alles daar en groet aan iedereen.

• 16 Januari 2013 - 12:15

Jos:

Wat fijn dat je zoveel goed kunt doen daar in Kenia. Als ik de foto's zie dan waan ik me weer in het mooie Afrika.

Groetjes, Jos en Wiesje

• 16 Januari 2013 - 16:47

Annie:

Wat zal het weer wennen zijn in ons saaie landje! Succes verder en geniet er van!
    Annie

• 16 Januari 2013 - 17:40

Germen En Janny:

Je bent weer druk bezig maar wat zal het een voldoening geven. Succes!!! Groetjes.

• 16 Januari 2013 - 21:27

Anne:

Wat weer een interessante verhalen en mooie foto's.
    Zo te lezen geniet je al veel bekendheid en is iedereen erg blij, dat je er weer bent!
    Annelie, een werkzame tijd, maar ook eentje van genieten en pas goed op jezelf.
    Hartelijke groet, Anne.

• 16 Januari 2013 - 22:53

An En Roel:

Hallo Annelie. Grote bewondering voor jou en voor Marie, de grote drijfveer achter dit project. Vertederende foto's van die mooie bruine kindjes. Waar je op de wereld gezet wordt heb je niet zelf in de hand. Groeten Roel

• 22 Januari 2013 - 20:58

Leny Kitslaar:

Hallo Annelie, Wat heb je toch veel inspiratie om dit werk te kunnen doen, maar het zal zeker ook je passie zijn! ik heb er veel bewondering voor.
    hartelijke groetjes Leny Kitslaar

annelie

Sinds 2010 ga ik elk jaar vier weken naar Kwale, 40 km van Mombassa in Kenia om daar les te geven in de homeopathie en patienten te behandelen in de klinieken van de school Het project 4Kenia en de Kenya school for Integrated Medicine zijn in 1997 opgericht door de nederlandse Marie Magré. Aanvankelijk was 4Kenia opgezet om kansarme (wees)meisjes en jongens een driejarige opleiding in regulier medische en homeopathische vakken te bieden. Inmiddels biedt de school een veelheid aan opleidingen. zoals: Voeding & Diëtiek, Community Health & HIV Management, opleiding voor HIV / Aids-tests en counseling, EHBO –cursussen, computer cursussen en sinds kort een verkortte opleiding voor medici in homeopathie en Integrated Medicine. In 2019 ga ik voor de zevende keer naar Kwale om er les te geven en patienten te behandelen. Maar ook om mijn vele vrienden en collega's daar weer terug te zien en te genieten van dit prachtige land en haar bewoners.

Actief sinds 21 Okt. 2010